Buzz monitoring na zkoušku

28. 2. 2011 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

V jedné z diskuzí jsem vyjádřil názor, že trial verze (rozuměj verze na zkoušku) nástrojů na monitoring obsahu na internetu jsou skoro k ničemu. Myslím, že je třeba to dovysvětlit. K čemu je vám testovací verze na čtrnáct dnů? Je opravdu možné poznat nástroj během krátké doby? Bez reálného zadání? A jaké z toho dělat závěry?

try it

[img src = stevehaslip.com]

To, na co narážím, je fakt, že by se vám klidně mohlo stát, že se samou radostí ze získání přístupu do nástroje na monitoring utopíte ve vkládání klíčových slov a čtení těch hovadin, co z toho padají (ano, diskuze jsou většinou o ničem). Budete nějakou dobu sledovat pěkné grafy, které vám vykreslují trendy vývoje zmínek a volit si manuálně, zda jste někomu udělali dobře a někomu špatně (sentiment). A slovo manuální by nemělo mít negativní konotaci. Pokud si zmínku přečtete, má to opravdu váhu.

Přijdete na to, že je to hezký nástroj, který vám získá hodně dat a pěkné obrázky. K čemu vám to bude? Až teď se snažíte přijít na to, co jste se snažili vysledovat.

Trial verze nástrojů jsou vhodné pro získání pohledu na funkce a prostředí nástroje. Řešíte exporty, filtrování, delegování úkolů a například  možnost přidávat vlastní proměnné (tagy). Co ale určitě nezjistíte, jsou dva docela zásadní požadavky na monitorovací nástroj: kvalita a užitečnost dat.

Na ty totiž potřebujete reálné zadání s reálnými cíli. Potřebujete mnohem delší čas, než si vybrousíte neotesané vyhledávací výrazy do požadované podoby. Obrousíte si je tak, abyste získávali pouze relevantní zmínky a nemuseli 45% mazat ručně. Potřebujete mít povědomí o datech, které z nástroje vypadávají a musíte tušit, jakým způsobem je vyhodnocovat. Základní (a často dostačující) povědomí není složité získat. Ale měli byste předtím už nějaké výsledky či analýzy vidět.

Některé nástroje, například Radian6, vám nedají přístup do demoverze, dokud si neprojdete webinářem, který vám vysvětlí, co máte očekávat. Některé vám přístup nedají vůbec. Často je to kvůli metodice a složitému nastavení monitoringu (které není úplně jednoduché), ale častěji je to právě díky výše zmíněnému problému.

Co tedy dodat? Testujte. Nespokojte se s výsledky z jednoho nástroje.  Každému klientovi sedí jiný nástroj. Někdy to může být kompromis, jindy jich budete používat více. Pokud budete kupovat hotové reporty, zkuste se zamyslet, kde je přidaná hodnota. To jenom abyste neskupovali práci brigádníka, který umí přelít tabulku v excelu do wordu nebo powerpointu (v lepším případě jsou nastavena makra). A hlavně nezapomeňte, že svět monitoringu není černobílý.

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..