Fejsbůček pouze se zbrojním průkazem

22. 2. 2011 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Fejsbůček není na českém internetu nic nového. Dalo by se říct, že po posledním „huge“ updatu se stává zavedeným nástrojem na práci s Facebookem. Fejsbůček totiž udělal velký krok – přidal možnost monitorovat zmínky v diskuzích na Facebooku. S novými funkcemi se ale začínám ptát sám sebe, zda-li ten nástroj není pro běžného smrtelníka až příliš „vostrý“.

Co všechno umí Fejsbůček?

Fejsbůček je nástrojem, který vám umožňuje získávat informace o Stránkách, Skupinách, Aplikacích a sdílených obsazích na Facebooku – tyto stastitiky jsou veřejné dostupné. Pokud nějakou stránku vlastníte, můžete získat ještě podrobnější a určitě dostačující data o tom,jak je využívána vašimi Fanoušky. Stačí přidat aplikaci Fejsbůček na Stránku.

Tato funkce jsou dnes dostupné na základě registrace stejně jako nedávno přidaný monitoring diskuzí. Za Fejsbůčkem stojí společnost Micromedia, kterou možná znáte z oblasti mobilního marketingu.

Graf zmínek na Fejsbůčku

Kontroverze: lajk sbírá informace o uživatelích Facebooku

Pokud si uvědomíte, jaké informace o uživatelích sbíráte, přijdete na to, že by to někomu mohlo vadit. Jak jsem uvedl v jednom článku, cílem získávání jakýchkoliv dat na internetu pro účely marketingu (s výjimkou zákaznických věrnostních programů) není identifikace jedince – bohatě si vystačíte s unikátním identifikátorem – jednoduše řečeno, ani nechci znát jména, adresy atd. lidí, na které cílíme kampaň. Z ekonomického hlediska to totiž není výhodné. Často se uvádí, že už je snazší obcházet baráky jako za analogových časů.

Bojím se toho, že pokud takto mocný nástroj svěříte do rukou lajků, budou bombardovat uživatele Facebooku nesmyslnými a nevyžádanými sděleními. Vemte si dvě situace:

1) Negativní komentář, který se vás týká

Někdo vás napíše, že jste zk*****ý prase (omlouvám se za nezmíněnou explicitu, ale už nějakou dobu diskuze sleduji), protože vaše autodoprava znečišťuje ovzduší. Pravdou je, že to dělá každý, kdo do auta usedne. Ale co, místo vyhodnocování a argumentováním vaším „programem“ na výměnu starých dodávek za nové (= méně znečišťují), ho prostě pošlete někam, nebo to smažete – to je nejjednodušší.

2) Sháním novou telku, poradí mi tu někdo?

Lidé se na Facebooku a na internetu obecně hodně ptají (místo toho, aby hledali, viz UTFG). Důkazem je vznik Facebook Questions, ale i dalších webů jako Quora nebo české Odpovědi.cz nebo Ptejse.cz. Jak byste na tuto výzvu jako firma (nebo místní elektro) reagovali? Obávám se, že lajkova reakce bude: „kup si Sony, tu teď máme v akci“. Myslím, že je to špatný přístup. Moje reakce by byla třeba: „A jaké máte požadavky, co od ní očekáváte?“. Cíle je stejný, ale výsledek (a v nímání) výrazně odlišný.

Časem bude nutné (a Fejsbůček nad tím už dnes přemýšlí) nějak omezit příliv „webtrhářů“ (omlouvám se nově spuštěnému Webtrh.cz). Ti budou nejen porušovat pravidla (nakupováním stránek, placených příspěvků na stránkách atd.), ale i nevhodně zacházet s daty a zneužívat je. Logickou cestou, jak tyto lidi bez dlouhodobého obchodního modelu odříznout, je zpoplatnění. Ne výrazné, ale nějaké. Jiné řešení mě nenapadá.

Obchodní model

Jakmile člověk na českém trhu uslyší slovo zpoplatnění, naskočí mu husí kůže a klávesnice do ruky a utíká se na web vybrečet. Já bych za Fejsbůček i platil (stejně jako platím za další služby), ale myslím, že on to nutně nepotřebuje. Hodněkrát už jsem slyšel otázku, proč to Fejsbůček vlastně dělá, když na tom nic nemá. Má, i když nevím, jestli to Jakub Mach (z Micromedia) vidí stejně.

Na jedné straně může být zvýšení viditelnosti firmy. Na druhé pak získávání zkušeností práce s Facebookem a podobným projektem. To je možné využít při dalších obchodních příležitostech. Zvláště, když si domyslíte spojení Facebook + mobilní marketing a občas čtete o budoucnosti sociálních sítí v zatím nejmenším ze tří displayů (TV + PC + Mobilní). Abychom získali přesnější pohledy, zeptal jsme se na otázku obchodní modelu přímo Jakuba Macha:

„Máme připraveno několik scénářů jak integrovat obchodní model do Fejsbůčku. Stávající uživatele mohu ujistit, že základní rozsah poskytovaných dat zůstane zdarma. V krátké době chceme spíše nabídnout naše služby, které umožní efektivněji zpracovávat informace z Fejsbůčku. Například si u nás budete moci objednat popis a značkování zmínek o vašich produktech a značkách. To je přesně ten druh placené služby, která pomáha a něco přináší.“

Co na to říkáte?

A nakonec oblíbený disclaimer: Ptáte se jako ostatní, proč píšu o Fejsbůčku (podruhé) a neřeším ostatní nástroje? Rád bych vám teď řekl, že mi Jakub Mach, narozdíl od Ataxa, zaplatil dovolenou. Ale není to tak, musím si ji zaplatit sám. Líbí se mi přístup (to je ten důvod) Fejsbůčku a měl jsem možnost otestovat si ho dřív, než byl poslední update služeb spuštěn.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..