Jak se neztratit v roce 2012?

5. 1. 2012 | Marketing a reklama | 1 komentář

Baví mě pročítat si všechny ty mediální a technologické predikce na rok 2012. Nepůjdu ale stejnou cestou, protože si myslím, že se předvídat nedá. A pokud jsou na konci roku predikce splněny, je to většinou díky znalosti  zákulisní informace. Mám pro vás spíše krátkou reflexi toho, co byste měli v roce 2012 zvládnout, pokud se chcete posunout o úroveň výš.

Investujte do svých Owned Médií

honzapav-owned-media

Owned Média, jak už je nejspíš patrné, jsou média, která firma vlastní. Jde nejčastěji o web, blog, newsletter v online světe, ale i katalogy, showroomy, obaly a plachty automobilů rozvážející vaše zboží v reálném světě. Mají dnes zvláštní a stále důležitější úlohu. Pokud chcete se svými zákazníky rozehrát marketingovou hru na vyšší úrovni, potřebuje je aktivně zapojit. Ne shlédnutím reklamy, ale interakcí a to ideálně někde, kde to máte pod kontrolou.

Investujte letos do svých Owned Médií. Udělejte si audit, který vám osvětlí, jak si váš web stojí a zda je jeho provoz efektivní. A to nejenom z pohledu kampaní, ale celkově – jaký přínos má váš web už jen proto, že šíří informace? Web je stále častěji místem kontaktu zákazníka se značkou, takže bychom ho neměli znechutit vzhledem, ani nemoderním a hlavně neprůchodným layoutem a nerelevantním obsahem.

Takový audit vás nemusí stát hodně peněz, ale pomůže vám stavět stabilní internetový byznys od základů, které musí být stabilní, v době, kdy se okolí tak rychle mění.

Rok mobilního marketingu již nepřijde

mobily

Nemá již smysl čekat na rok mobilního marketingu. Zatím, co jej cca od roku 2006 očekáváme, si hledal malé a nenápadné cestičky a letos se jej uvidíme v plné síle. Mobil je dnes prorostlý vším, co považujeme za trendy:

  • sociální sítě (téměř 40% uživatelů Facebooku se připojuje z mobilní aplikace),
  • geolokace (kam se soustředí nejenom Foursquare, ale hlavně Google),
  • konvergence online a offline světa (kde jinde než v mobilu),
  • platformy zaměřené na vizuální komunikaci (Instagram, Piictu, Pinterest, …) jsou v mobilu
  • a tak dále..

Je hrozně důležité uvědomit si, že i když je penetrace (ale hlavně aktivní využívání smartphonů) nízká, už jde o dost lidí na to, aby byli znechuceni těžkopádným, datově masivním a celkově nepoužitelným webem na mobilním displayi. Přitom lze udělat minimum a za pár korun. 79% firem, které investují do mobilní reklamy u Googlu, nemá mobilní web (!!!). Jste jednou z nich? A chcete být i na konci roku 2012?

(poznámka pod čarou: já mám se svým blogem co říkat, mlátí se mi zde několik WordPress doplňků, které mobilizují honzapav.cz. Většinou to funguje, ale asi do toho taky budu muset investovat (čas). Druhá poznámka se pak týká škarohlídů, kteří půjdou na web MEC – zde jde o standardní proces tvorby webů v korporacích. Já si ho ale vydupu.)

Buzz monitoring jako mainstream

honzapav-ubervu-admonitoring

Myslím, že když jsem na začátku minulého roku tvrdil, že se slovní spojení buzz monitoring stane tak populárním, že už o něm manažeři nebudou chtít slyšet, moc jsem se nemýlil. I když je to stále hype, je dnes mnoho firem, které data z diskuzí, komentářů pod články a dalších sociálních médií rádi sbírají. Do dalšího roku bych jim doporučil, aby se rovněž naučili data vyhodnocovat. Pomáhá to v rozhodování, i když je třeba přiznat, že musíte hledět na množství dat, na základě kterého se rozhodujete.

Každopádně buzz monitoring je drahá sranda na to, aby se výsledkem staly pouze grafy. Dalo by se říct, že u early-adopter firem by letos mělo dojít k posunu od monitoringu k business intelligence a integraci různých datových zdrojů (ale přiznávám, tohle nejspíš bude trvat déle než rok).

Jestli jsme se tento rok snažili vytvořit si nějaký základní rámec pro měření objemu a obsahu diskuzí, v roce 2012 bychom se měli dostat k analýze. A populárním se stane tzv. Influencer ID – identifikace vlivných uživatelů v sociálních médiích. A tady rovněž zapomeňte na strojové zpracování – nejenže musíte pospojovat různé profily v různých místech, kde se uživatel zaregistroval (což částečně technicky řešit lze). Musíme zároveň vnímat, že vliv má několik rozměrů, z těch nejdůležitějších hlavně téma či obor a nebo období, ve kterém je uživatel aktivní. O odlišnosti online a offline vlivu radši zatím mluvit nebudu.

První hravé projekty aneb přijde Gamifikace?

Odznáčky

Gamifikace je mi velmi blízká už od dob, co jsem četl knihu Nudge. Ta sice gamifikaci přímo nezmiňuje, ale vychází z velmi podobných základů. Často se setkávám se špatnou interpretací gamifikace – prý stačí přidat do Facebook aplikačky body za každou kravinu a je to.

Dovolím si nesouhlasit – gamifikace je ve své podstatě využívání herních mechanismů v neherních kontextech. Například, naučíte lidi třídit odpad tím, že jim nastavíte systém, který je bude díky své zábavnosti (herním prvkům) motivovat k žádané činnosti.

V případě zmiňované Facebook aplikace jde spíše o pointifikaci, která je podle definice webu Gamification.org „zjednodušenou variantou gamifikace“. Nemám problém s rozdáváním bodů, ale přijde, že jde spíše o motivátor vnější (extrinsic), analogicky jde o „odveď zadanou práci, dostaneš za ní zaplaceno“. Sice to funguje, ale efektivita práce zrovna závratná není.

Pevně věřím, že si gamifikace i přes složitost tvorby a implementace systému najde svojí cestu a pomůže vám aktivně zapojit vaše zákazníky. Pokud byste si měli z této sekce odnést jen jednu myšlenku, ať je to fakt, že lidi je třeba aktivně zapojit, čehož dosáhnete jen správnou motivací. A schválně – patří do této skupiny spotřebitelské soutěže?

Integrace jako zaklínadlo

blank

Pokud to není „ekonomická krize“, je to minimálně stagnace. Rozpočty do reklamy rozhodně nerostou jako dřív, přichází další fáze, kdy budou firmy více sledovat každou korunu, kterou utratí. Kdy jindy nastane lepší doba pro využití synergických efektů plánování všech vhodných médií zároveň, tak, aby se doplňovala, abychom z nich vyždímali maximum?

Integrace samozřejmě není o vypuštění všech médií do jedné tabulky reprezentující jejich spouštění v čase. Může jít o typický příklad, kdy silná kampaň v tradičních médiích zvyšuje objemy vyhledávání slov obsažených v reklamách (a je třeba tomu přizpůsobit kampaně ve vyhledávání), situace, kde potřebujete zákazníkům sdělit informace a nenakoupíte jen reklamu, ale využijete i vlastněná média. A mohl bych pokračovat.

Integrace šetří čas i peníze a navíc otevírá vyšší level komunikačního plánování.

První krok je nejdůležitější – udělejte ho

Naprosto chápu, že těch nových trendů je hodně a navíc si nemůžete být jistí, že jdete správným směrem. Dneska jsem se snažil přiblížit právě ty směry, kterým věřím. Třeba vám to pomůže udělat ten první krok, který je nejdůležitější. Často dělám tyhle první kroky, za chvíli si na to zvyknete a zjistíte, že to, co vás drží na trati je záměr, se kterým vycházíte.

Nechť vás v roce 2012 provází síla!

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

1 komentář

  1. Pavel Bier

    Já bych jen doplnil, že ohledně gamification nejde jen o herní mechanismy, ale i o herní dynamiku, principy herního designu, herní psychologii a další herní aspekty. Vymezení pouze na mechanismy je zbytečně omezující.

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..