Minulý čtvrtek jsem měl to štěstí podívat se do kina Atlas na první sociální seminář od pořadatelů Social Marketers Summitu. Jeho téma bylo obzvlášť zajímavé – soutěže. Pokud vezmete úspěch Facebooku (mezi marketéry) a neschopnost vymýšlet originální a překvapivé aktivity (mezi marketéry) pro potenciální zákazníky, musíte dojít k závěru, že úspěch byl předem zaručen. Začneme ale od začátku.
Se mnou přijde zákon
Jako první na pódium nastoupil Václav Schovánek (@vscz) z advokátní kanceláře Schovánek. Pokud ho neznáte, vězte, že jde podle mediálního obrazu o jednoho z nejvzdělanějších právníků v oblasti sociálních médií (a doufám, že nejenom tam). A se svou prezentací rozhodně nezklamal. Já jsem si z toho odnesl jedno – rozhodování o právních oblastech soutěžení nechám radši právníkům.
Prezentaci najdete na Slideshare*
Kamarádi ví, jak se přátelit se značkami
Pavel Prouza za Brandz Friendz byl druhým řečníkem na semináři. Jeho prezentace obsahovala jak lidsky zpracované Facebook Promotional Guidelines (= vaše bible, pokud chcete pořádat soutěže na Facebooku), tak i pěkné shrnutí všech možností, které lze v soutěžích využít k rozhoupání uživatelů.
Na závěr jste mohli vidět několik případových studií, ze kterých plyne jedno (pro mě důležité) ponaučení – uživatelé jsou v soutěžích na Facebooku více aktivní než při soutěžích na microsite. Pokud je to opravdu tak, je to trochu smutné.
Prezentaci najdete na Slideshare*
Dovolím si jednu neosobní narážku. Tahle prezentace dokazuje, že jsou soutěže jenom o tom naučit se pár soutěžních mechanik, které pro váš byznys fungují. A pak už žádná velká inovace, žádné překvapení.
12 let života s podvodníky
Poslední řečník, Robert Haas z agentury Symbio, mi mluvil s duše. Mám už dlouho za to, že soutěže jsou pouhým uplácením. Dovolte mi vysvětlit: každý projekt dnes vyžaduje aktivitu od uživatelů. Ti “od přírody” aktivní nejsou. Prostě nejsou a nebudou, pokud jim za to něco neslíbíte. A já takový projekty dělat nechci.
Z Robertovi přednášky vyplynulo, že bychom se měli více snažit (o nové mechaniky, překvapení) a méně soutěžit (a to je volná parafráze, rozhodně ne citace). Pod tohle se klidně podepíšu.
Mám-li seminář shrnout, dopadl dobře a jde o zajímavý koncept pořádání akcí. Jo, velká konference je pěkná. Ale mám za to, že tyhle malé (a “komornější”) semináře budou prospěšnější než konference, kam přijdou všichni, nejenom ti, které social media a internet vůbec opravdu zajímají a chtějí být lepší. Pokud vás zajímá pohled mediálního partnera, koukněte na tenhle článek.
*Prezentace se mi bohužel nepodařilo vložit. Někde je chyba. Omlouvám se.
„jednoho z nevzdělanějších právníků“ tam asi vypadlo J