37% prý bude platit za obsah, pokud zpoplatníme celý internet

16. 7. 2010 | Internet a sociální média | 2 komentáře(ů)

Koncem května jsem psal první článek o spojení NextBig a Etargetu na cestě za zpoplatnění internetového obsahu. V té době jsem neznal podobu jejich myšlenky. Ale snažil jsem se odhadnout, jak by spojení mozku a technologie mohlo ve skutečnosti vypadat – platba za každý kus placeného obsahu kliknutím na tlačítko propojené s účtem s vašimi penězi.

Den na to jsem si v české Strategii přečetl, jak bude systém vypadat doopravdy. Je jiný. Moje řešení ale mělo něco do sebe – lidé by si více uvědomovali, za co konkrétně platí. Můžete klidně namítat, že by šlo spíše o bariéru, ale ta se dá časem překonat.

Zpoplatníme celý internet

NextBig vsází na systém, ve kterém bude zpoplatněn veškerý kvalitativně hodnotný obsah v partnerské síti médií – od lepší článků (třeba analýz), po kvalitnější fotografie a videa. Mělo by jít o jakési dlouhodobé předplatné. Do této sítě by rádi chytili všechny zpravodajské ryby nejdřív ve slovenském, ale v zápětí i v českém rybníku. Časem by mohli přibýt další možnosti za co platit – možná tematické zpravodajství, možná samotné články bez technicky kvalitnějších multimédíí, možná časově omezené „předplatné“.

Ceny by měla být zkousnutelná, kvůli stokoruně si snad nebudeme odpírat kvalitnější obsah. Cena je zároveň podpořena výzkumem. Mediaresearch, dle zadání NextBig, vyzkoumal, že stovku je ochotno zaplatit až 24% uživatelů internetu v Čechách (uživatelé, kteří určitě ano a spíše ano stovku zaplatí). 40% naopak nebude platit nikdy. Mně osobně to nevadí – pokud chcete dělat kvalitní čtení, podobní lidé stejně nebudou vaším vysněným publikem. Na druhé straně se ale válí kvalita obsahu. Jde o 40% lidí, kteří si uvědomují, že obsah není kvalitní natolik, aby zaplatili stovku?

Všechno nebo nic? Asi ne

Z výzkumu také vyplývá, že pokud by mohli čtenáři (81% dotazovaných) najít podobné informace jinde, platit rovněž nebudou. Z toho vyplývá něco, o čem se zatím v souvislosti se zpoplatněním českého internetu nemluví – věrnost médiu. Kdo by si ji ale vypracoval, když jsou všechny zpravodajské weby stejné.

Systém má tedy před sebou velký úkol – zpoplatnit v podstatě celý internet tak, aby uživatel neměl šanci získat stejný jinde a zdarma. Pokud by se to povedlo, 37% by prý zaplatilo. A zbytek? Bude sledovat zprávy na Nově. Proč ne, je to přece větší (a jednodušší) zábava.

Zaregistruj se u nás

Uživatel, který by za obsah na konec zaplatil, by „nákup“ realizoval na jednom z partnerských webů. Pak by automaticky získal přístup k celému placenému obsahu. Řešení je to jednoduché, nestaví lidem do cesty žádné větší překážky. Možná zajímavější je pohled ze strany médií. Kolik budou za obsah dostávat?

Model bude kombinovat dva základní faktory – roli webu, na kterém se odehraje akvizice nového poplatníka, a pak čas strávený na konkrétním webu (možná znáte ATS). Média by tedy prodávala systém sama, což je docela zajímavé – minimálně pro Etarget a NextBig – budou mít čas na další rozvoj. Kromě motivace v podobě 50% částky, kterou uživatel zaplatí, by mohlo jít o marketingový tahák – „soutěžte s Bleskem a vyhrajte roční předplatné zdarma“.

Proč má NextBig šanci na úspěch?

Pozitivní na systému je, že jde o reálné řešení. Že neřeší celé weby, které často o slovo exkluzivita nezavadí. A že to není paywall. Paywall je opravdová zeď, která vás dělí o obsahu. Své o tom ví londýnský The Times a Wall Street Journal. U toho prvního došlo k výraznému poklesu návštěvnosti, na druhou stranu prý čtenáři nechodí ke konkurenci – kam tedy chodí?

placeny-obsah-na-internetu-paywall-london-times

To už nikdo neřeší. Důležité je nic nepřiznat. Podle grafu se sice zvýšení návštěvnosti konkurenčních médií nekoná, ale v Londýně prý vzrostla spotřeba tužkových baterií do televizních dálkových ovládání. Na druhou stranu, za obsah by se prostě platit mělo. Je to začarovaný kruh – bez peněz v žurnalistice, respektive na žurnalistiku, se kvalitního obsahu nedočkáme.

Tak budou, nebo nebudou platit?

Trochu větší skepsi přinesly výsledky výzkumu společnosti YouGov z Velké Británie, které tvrdí, že lidé v UK prostě za obsah na internetu platit nebudou. Za offline klidně, pokud bude kvalitní. Lidé jsou navíc zvyklí dostávat deníky zadarmo (třeba Metro). A i když přiznávají, že zpravodajství není natolik kvalitní, jsou schopni s tím fungovat. Za online ale 83% prostě platit nebude. Držím vám palce!

Včera ráno ještě k tématu zpoplatnění internetového obsahu vyšel článek na Lupě. Přečtěte si ho, ale komentáře radši vynechte – názor aby člověk pohledal.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

2 Komentáře

  1. Saša Doktor

    Co by mne celkem zajímalo, a nikde jsem to nenašel, jak se chce tento systém postavit ke stávající reklamě. Protože za sebe rád zaplatím za to co si chci přečíst, ale v tom případě tam již nesmí být tolik reklamy jako doposud. Platit za to abych viděl reklamu? Díky, ne. Takováto úprava by sebou ale nesla další náklady na vývoj a hlavně snížení objemu zobrazovaných reklam, což se následně negativně projeví na zisku. Tady to chce opravdu precizně vypracovaný business case, zvlášť u českých médií, která jsou na tom s příjmy z reklamy lépe než naši bratia na Slovensku.

    Druhý zádrhel vidím v tom „zpoplatnit vše“, aby uživatel nenašel alternativu k placenému obsahu. Pokud odhlédneme od zpravodajství, které je stejně všude stejné, tak nám zbývají odborné a magazínové weby, které mohou do velké míry nahradit blogy (které do systému patřit nejspíše nebudou) a weby menších provozovatelů, třeba i jednotlivců, u k kterých je zařazení do systému otázkou.

    Navíc – ona analogie s kabelovými televizemi přesně ukazuje zároveň jeden z neduhů takovéhoto systému. Nutí totiž ve své podstatě platit uživatele za něco, co ve své podstatě vůbec nechce.

    Takže sečteno a podtrženo – úkol zavést takovýto komplexní platební systém je opravdu náročný – ale tím pádem i zajímavý a s možností zajímavých zisků pro společnost, která ho zavede. Osobně jsem nicméně zatím spíše skeptický a myslím si, že pokud se povede v českém internetu něco takového zavést, tak to rozhodně nebude všude a bez možnosti nalezení alternativního obsahu zdarma.

    Odpovědět
  2. Honza Páv

    Sašo, díky za připomenutí problému s reklamou – nikde nic. O komentář jsem poprosil přímo Tomáše Bellu:

    „my nedavame ako striktnu podmienku pre media, ze musia vyhodit reklamu, system je ale zamerne nastaveny tak, aby sa im to velmi vyrazne oplatilo – totiz vsetky stranky, odkial vyhodia reklamu, sa uz zapocitavaju do spoplatnenej zony, sice s najnizsim skore, ale pre kazde medium to znamena moznost ziskavat za straveny cas vyrazne, vyrazne viac penazi, ako ked reklamu na webe ponechaju.

    Zatial sme mali na tuto temu debatu len s jednym velkym [slovenským – pozn. honzapav] mediom, ich uvodne stanovisko bolo striktne proti, ale po pol hodine debaty sme ich bez problemov presvedcili, ze pre ludi je to naozaj dolezite a vnimaju to ako ferovu poziadavku, aby tam reklama nebola, cize verim, ze sa takto podari presvedcit vacsinu.

    V Cechach situaciu zatial neviem presne odhadnut, ani nie tak kvoli
    prepoctom, ktore robil Patrick (lebo my sme zatial nepovedali naisto,
    ze ceska cena ma byt naozaj len 100 Kč), ale skor kvoli tomu, ze ceske
    weby su zrejme v priemere o nieco viac vypredane bannermi, ako
    slovenske…“

    Rozhodnutí tedy bude muset udělat médium. To vytváří prostor k testování. A i o tom tento systém bude: budeme vědět, na čem jsme.

    Existuje ještě jeden argument, proč budeme platit za obsah na internetu – pro část internetové populace to bude prestiž, trendy záležitost. Říkáte, že je to málo lidí? Bude to víc než 10%, o kterých z počátku uvažuje NextBig.

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..