Proč věřím, že NextBig a Etarget zpoplatní internet [AKTUALIZOVÁNO]

25. 5. 2010 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Včera jsem se dostal ke článku na Strategie.sk, který hlásá, že Etarget a Next Big chcú spoplatniť obsah na webe. Obvykle články o zpoplatnění internetového obsahu přecházím – žádná intence, pořád se jen řeší jestli jo nebo ne. K tomu to ještě řeší média, která nemají exkluzivní a kvalitní obsah, který je, jak se zdá, klíčem k vydělávání na online obsahu.

Zmíněný článek mě ale naplnil pocitem, že se může „trh s obsahem“ rozhýbat. Ještě zbývá položit si otázku proč.

Jaká je dnešní role obsahu?

Úroveň obsahu je nízká. Mluvím teď plošně, a i když se objevují kvalitní zdroje informací, je jich málo nebo nejsou české. Analogií by mohl být článek Jana Simkaniče o rozdílu mezi psání o politice a politicích. Obsah hraje velkou roli ve zpoplatnění internetového média i dnes – máte-li zajímavý obsah, lidé budou váš web navštěvovat a zvýší vám množství zobrazených článek. Tím máte více reklamního prostoru, což ale ještě neznamená, že na něm vyděláte. Musíte jej ještě prodat.

Vlastníci médií se snaží připravit takový obsah, aby byl v první řadě zajímavý. Jde o princip, který vedl ke vzniku infotainmentu. Chcete-li  kvalitní články nebo, nedejbože, analýzy, máte povětšinou smůlu.

Přinese zítřek kvalitní obsah?

Pro výrobu kvalitního obsahu je třeba dobře nastavený proces a kvalitní lidé, kteří jej realizují. To stojí spoustu peněz. Zpoplatnění části internetového obsahu je cesta, jak přísun peněz zajistit. V tomto článku se nesoustředím na to, kdo by měl jaký obsah zpoplatnit. Ono není problém jenom jestli zpoplatnit, ale také jak. Předplatné? SMS? Mikroplatby?

Proč věřím NextBig a Etargetu?

Za NextBig stojí parta zkušených lidí, kteří znají média. Mají tu výsadu, že nevznikli podobně jako dnešní odborníci na sociální média. Oni znají také tradiční média. Etarget zase vlastní technologií, která umí odečítat peníze za proklik. Otázkou je, jak bude systém fungovat.

Dovedu si představit, že se zaregistrujete (nainstalujete nějaký doplněk prohlížeče?), příkazem k úhradě si nabijete kredit a surfujete. Při čtení článku o státním rozpočtu narazíte na ikonku, která signalizuje placený obsah, třeba infografiku, která do detailu rozebírá ono porcování medvěda. Po prokliku se vám z účtu odečtou peníze.

Myslím, že momentálně nemá smysl řešit, jestli a co zpoplatnit. Podobný systém by rozpohyboval trh. Při participaci velkých mediálních domů (=větší části mediálního trhu) se pak přijde, za co lidé platí a co je baví.

AKTUALIZACE:

Pro správnou interpretaci článku je nutné vědět, že mnou popisovaný systém není ten, který chce zavést NextBig se společností Etarget. Z původní verze článku to jasně nevyplývá. Jde o moji vizi technologického řešení plateb za obsah na internetu. Další informace ohledně „NextBig“ řešení jsou zajímavé natolik, že si zaslouží celý článek.

[img credits: moriza]

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..