Mediální plánování 3: Základní mediální pojmy

25. 1. 2009 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Ve třetím díle seriálu projdeme nutným zlem – mediální terminologií. Terminologie je obecně potřebná k orientaci v jakékoliv problematice. Ne, nevyhneme se tomu.

Cílová skupina

Cílová skupina je soubor lidí, na které je cílena reklamní kampaň. Cílové skupiny jsou vytvářeny segmentací populace a liší demografickými parametry.

Rating

Rating je pojem označující

sledovanost spotu nebo pořadu v dané cílové skupině. Udává se v procentech. Chceme-li zjistit jaký měl daný pořad rating, musíme vydělit počet diváků z cílové skupiny, kteří spot nebo pořad viděli, celkovým počtem diváků v cílové skupině a vynásobit stem.

GRP (Gross Rating Point)

GRP je hlavním ukazatelem síly kampaně. GRP je součtem ratingů jednotlivých kampaní, jde o tzv. kumulovanou sledovanost všech spotů v kampani. GRP v jednotlivých médiích nelze sčítat, nelez sčítat ani GRP různých cílových skupin. GRP slouží jako „měna“ při nákupu reklamních kampaní. Udává se v bodech.

TRP (Target Rating point)

TRP jsou také součtem sledovanosti všech reklamních spotů v kampani, rozdíl je v cílové skupině. Při plánování TV kampaní bereme v potaz vždy dvě cílové skupiny. Nákupní a klientovu. Součet sledovaností (ratingů) nákupní cílovou skupinou je označována jako GRP, TRP jsou tedy číslem vyjadřující to samé, ale pro cílovou skupinu klienta.

Reach

Zásah v cílové skupině minimálně jedním reklamním sdělením. Udává se v procentech.

Afinita

Indexová veličina, která vyjadřuje poměr zásahu v cílové skupině klienta oproti nákupní cílové skupině (případně populace, jejíž velikost se může lišit v závislosti na konkrétním výzkumu, z jehož dat je sledovanost, poslechovost či návštěvnost apod. analyzována).

Daypart

Vysílací čas televize je téměř vždy rozdělen mezi jednotlivé „části dne“. Ty by se od sebe měly principiálně lišit sledovaností, vždy se však liší cenou za spot nebo mají rozdílné CPP.

Prime Time vs. Off Prime Time (PT vs. OPT)

Prime Time je hlavním vysílacím časem, který na hlavních TV (ČT jej nevyužívá), které toto dělení využívají, začíná v 18:00 a končí ve 23:00. Off Prime Time je vedlejším časem vyplňující zbytek televizního dne.

CPP (Cost per Point)

Cena za jeden ratingový bod (GRP). Jde o základní nákupní cenu u televizní reklamy, která vyjadřuje cenu za zásah 1% cílové skupiny.
[ad#square]

CPT (Cost per Thousand)

Cena za tisíc zobrazení reklamy. Využívá se především na internetu, slouží jako měřítko pro srovnání konkrétních webů a pozicí.

CTR (Click through Rate, Click Rate, Míra prokliku)

Poměr prokliků vůči zobrazení (impression) v internetové kampani. U PPC kampaní jde o jeden z hlavních ukazatelů výkonu.

CPA (Cost per Action)

Cena za uživatelem vykonanou „akci“ v internetové reklamě. Akcí je myšlena jakákoliv předem definovaná aktivita uživatele po prokliku na cílovou stránku (landing page). Může jít o objednávku, vyplnění formuláře, registraci účtu nebo odběru RSS.

ATS (Average Time Spent)

Průměrná doba strávená konzumací konkrétního média (TV, Internet, …)

Gross Cost

Základní ceníková cena před odečtem slev, agenturní provize (nejčastěji 15%) a před započítáním agenturního honoráře (fee). Jde o cenu, která využívá při konkurenčních analýzách.

Net Cost

Základní mediální cena, cena po odečtu slev.

Net Net Cost

Cena Net Cost po odečtení agenturní provize (nejčastěji 15%). Jde o cenu, ze které jsou (většinou) počítány mediální bonusy.

Client Cost (=Client Net)

Cena Net Net po přičtení agenturního honoráře (fee = feečko).

Tímto výčtem jsem prozatím skončil. Doufám, že Vám pomůže při orientaci v tématech zaměřené nejenom na mediální plánování, ale i v dalších článcích o internetu, reklamě a médiích.

[ad#odkaz_lista]

Další související články:

Mediální plánování 1: Mediální plánování se představuje

Mediální plánování 2: Mediální agentura

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..