Dnes začneme citátem z jednoho článku, který referuje o fascinujícím výzkumu:
„55% of Americans say talk shows on TV or radio, cable news programs (54%) and network and local news programs (53%) all have at least some responsibility, also because they caused people to buy things they couldn’t afford“ [zdroj]
Zde je celý graf odpovědnosti za ekonomickou krizi:
Zvláštní? Tohle přesně je lidská vlastnost – chovat se bez jakékoliv odpovědnosti a pak to házet na jiné. Podle domovců se takhle chovají bezdomovci (což neni pravda). Házet vinu na reklamní agentury znamená házet vinu na kohokoliv, kdo něco vyrábí, prodává nebo poskytuje. Reklama tu byla, je a bude i dál. Pravda je, že jde kolikrát o zbytečné a přehnané nabídky. Od toho tu pak jsou programy, které se snaží zvýšit mediální gramotnost – ale to se přece lidí netýká.
Z druhé strany je samozřejmě pravdou, že krize je z části vyvolávána médii. Už jsem o tom psal v článku o E15 a o tom, co znamená krize pro mediální agentury, média vyvolávali určitou paniku, která byla logicky způsobena snahou o senzaci a následné zvýšení prodejů. To ale není jádro problému. Nebudu tady psát o hypotékách, půjčkách a nekrytých kreditních kartách v USA (protože tomu nerozumím). Můžeme si za to sami – celá společnost, která je konzumní, ano, ale ne kvůli reklamním agenturám. Z jednoho pohledu by se dalo říct, že reklamní agentury vznikly právě na základě konzumnosti společnosti. Reklamní agentury ani reklama nejsou vždycky fér, etické a sociálně zodpovědné, ale pořád je to o lidech.
0 komentářů