Reklama politických stran

10. 8. 2009 | Marketing a reklama | 1 komentář

Pomalu se nám blíží další předvolební období. Předčasné volby jsou přítomné nejen na outdoorových plochách, ale stále častěji i na internetu. Jaká platí pro politickou reklamu obecně pravidla? Je jich v podstatě jen pár a všechna vychází z:

  1. Ústava ČR
  2. Listina základních práv a svobod
  3. Zákon č. 424/1991 Sb. o sdružování v politických stranách a v politických hnutích
  4. Zákon č. 247/1995 Sb. o volbách do Parlamentu
  5. Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání

Velmi pěkně jsou „pravidla“ politické reklamy sepsány v „brožuře Právo a reklama„, která je ke stažení na stránkách advokátní kanceláře JUDr. Filipa Wintera. O volební reklamě je v ní psáno toto:

Volební reklama v rozhlase a televizi je obecně zakázána, pokud není výslovně zvláštním zákonem
povolena. U voleb senátních, obecních a krajských žádný zvláštní zákon reklamu v televizi
ani rozhlase nepovoluje, takže v těchto médiích je třeba na politickou a zejména volební reklamu
rezignovat. Zato u voleb do Poslanecké sněmovny a u voleb do Evropského parlamentu zákon povoluje 14 hodin České televizi a 14 hodin Českému rozhlasu, které jsou zdarma a dělí se losem.
V ostatních médiích žádný zákaz volební či politické reklamy zde není, a tak lze tato média
využívat kdykoliv i dlouhou dobu před zahájením volební kampaně a k tomu víceméně jakoukoliv
formou. Jedinou výjimkou je čas těsně před volbami, kdy musí v den voleb ustat kampaň v budovách, kde se volí, a v jejich okolí.

[ad#square]

O vlastním obsahu volební kampaně zákony říkají de facto totéž, totiž že musí „probíhat čestně a poctivě, zejména nesmí být o kandidátech a politických stranách nebo koalicích, na jejichž kandidátních listinách jsou uvedeni, zveřejňovány nepravdivé údaje“. Přes toto ustanovení je zajímavé, že v politické reklamě jsou povoleny i metody, které – pokud by byly použity obdobně v hospodářské soutěži – by musely být označeny za nekalou soutěž (například zlehčování konkurenta pravdivým údajem). Předpisy o nekalé soutěži se totiž vztahují pouze na jednání v hospodářské soutěži a nikoliv na soutěž politickou.

[ad#odkaz_lista]

Více zdrojů o politické reklamě zatím nemám k dispozici, ale určitě se na tohle téma ještě podíváme.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

1 komentář

  1. Martin Kákona

    Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
    Článek I
    Obecná ustanovení
    § 2
    (1) Zakazuje se
    e) šíření anonymního oznámení týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování,

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..