Placla a dostala zaplaceno aneb psaní o Pay-per-post (zdarma)

27. 7. 2009 | Marketing a reklama | 2 komentáře(ů)

Nedávno se na českém internetu objevil projekt, který přináší zatím ne úplně běžný platební systém za reklamu – Pay-per-postPlacla.cz. Jde novým systémem, který přináší inzerentům možnost, aby se o jejich produktech psalo na tolik důvěryhodném a osobním médiu, jako je blog. A bloggerům, kteří často provozují blog ze své vlastní kapsy, naopak možnost si trochu přivydělat výměnou za trochu prostoru na svém blogu (je to ale jen o prostoru?).

Systém je docela jednoduchý. Po registraci si:

a) jako blogger přidáte svůj blog a popis, vyberete témata, o kterých chcete psát a pak čekáte, až se najde někdo, kdo o vás a váš blog bude mít zájem. Pak napíšete článek a schválí-li ho inzerent, po dosažení „kreditu“ nad 500 Kč vám bude částka vyplacena.

b) jako inzerent si nabijete jakousi peněženku (podobně, jako znáte třeba z Skliku), pak si vyberete bloggera a pošlete mu svoji představu. Pak, když článek napíše, pošle vám URL a vy článek buď schválíte, nebo zavrhnete.

V tomto případě má blogger možnost obrátit se na „arbitra„, který rozhodne o vítězi sporu. A nelze se odvolat. Celé podmínky využití systému mi jinak přijdou standardní.

Princip PPP není úplně nový, s podobným přístupem již přišla na začátku června 2009 Heureka.cz. Tenkrát se jednalo o soutěž ve spolupráci s výrobcem sportovních potřeb inSPORTline.cz a WORKER.cz. Soutěže se zúčastnilo více než 800 uživatelů se svými recenzemi (umístěnými na Heurece), z nichž každý dostal po stokorunové poukázce ((úprava oproti púvodní verzi článku z AdMarketu (kvůli nepřesnostem) )) . Podle mých informací se ale Heureka nechystá placené recenze zboží využívat. Nejznámější případ využití Pay-per-post v českých vodách vznikl ve spolupráci Ataxa a eshopu ITlevně.cz. Blogeři a.k.a. rezencenti získali nějaký nový kus hardwaru dříve, než ostatní média – o něm pak psali na svém blogu. Podle serveru jednoho ze zapojených bloggerů, jak uvádí server Lupa.cz (viz odkaz výše), získali bloggeři i „sympatický honorář„, přesto, že v tiskové zprávě uvádí Michal Bláha (jeden z participujících bloggerů), že honorováni nebudou. Jak příjemné.

Bloggeři jsou odměňováni i na serverech Lupa.cz a Root.cz. Je ale důležité rozlišit, zda jde však o odměnu a motivaci za kvalitní příspěvky, jako v tomto případě, nebo je možné peníze a dary vykázat jako příjmy z reklamy.

[ad#square]

A právě v tuhle chvíli musím zmínit nejvíce kontroverzní téma, které se PPP dotýká. Je to právě důvěryhodnost a nezávislost versus komerční využití blogů. Někteří tvrdí, že tím blog, jako svobodné a nezávislé médium zanikne, jiní jsou naprosto otevřeni této možnosti propagace produktů. Osobně nejsem proti, pokud je průkazné, že jde o autorův názor, nebo je nápadně zmíněno, že jde o placený článek. Proč by to měl být problém? Ať si rozhodně čtenář. Pravda je, že ne každý čtenář je natolik „mediálně gramotný„, aby tohle rozpoznal, nebo věděl, že je něco podobného vůbec možné.

Ve světě je již delší dobu možné využívat podobný systémem s příhodným názvem PayPerPost.com. Tento systém byl mnohými z jedné strany opěvován i kritizován. K dobru mu lze ale přičíst jedno – Disclosurepolicy.org. Tato iniciativa si klade za cíl, aby se čtenáři blogů dozvěděli, zda dostává autor zaplaceno za psaní, nebo ne. To není úplně špatný nápad. Transparentnost nade vše.

Na druhé straně se pak naskýtá otázka, která je mnohem složitější. Budete-li psát článek nebo recenzi, za který dostanete zaplaceno a inzerent netrvá na tom, že to musí být pozitivní, jaký bude článek, budete-li chtít v psaní pro tohoto inzerenta pokračovat? Vyloženě negativní asi ne, i když charakter se v každém z nás může projevit kdykoliv.

Jak se bude PPP dále vyvíjet není úplně jasný. Zřejmě se bude počet článku s komerčním vlivem zvyšovat. Důkazem budiž zvyšující se počet firemních blogů, které se snaží působit autenticky, nebo sílící snaha komunikačních a hlavně PR agentur (třeba Bison & Rose :)) o působení tímto médiem. Dále například projekt Izea.com je schopen platit uživatele za (odpusťte mi ten výraz) spamování sociálních sítí (třeba Twitter, Facebook). Izea.com, kromě spamování sítí, platí uživatele také za publikaci článků nebo recenzí. Systém využívají i velcí američtí inzerenti jako Sears nebo K-Mart. V případě toho druhého je to o to zajímavější, že se jim podařilo ulovit dva z velmi vlivných bloggerů – Chrise Brogana (specialista na sociální sítě) a Julii Roy – „a digital girl“ (pod odkazy u jmen naleznete články pro K-Mart).

[ad#odkaz_lista]

Pro zakončení tohoto článku jsem si vybral slova Jasona McCabe Calanise, spoluzakladatele služby Weblogs.com: „Srovnávat PayPerPost a autentické blogování je jako srovnávat prostituci a sex s někým, na kom vám záleží.Co si o tom myslíte vy?

Tento článek byl současně publikován na AdMarket.cz.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

2 Komentáře

  1. Seregil

    Zní to zajímavě… jen mít více času….

    Odpovědět
    • Honza Páv

      Je to přesně tak, zabývat se tímhle tématem není otázka jednoho večera. V zahraničí se využívá docela běžně, ale u nás je to spíš rarita. Momentálně jsem v jednání s provozvatelem Placla.cz, tak uvidíme, zda-li se dostanu k nějakým dalším informacím. Díky za komentář.

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..