Kdy se objeví reklama ve vaší oblíbené knížce?

1. 4. 2011 | Marketing a reklama | 3 komentáře(ů)

Dneska jsem zažil docela zajímavou diskuzi o novém reklamní formátu, který oznámilo obchodní oddělení Mafry. Jak jistě víte, iDnes je už nějakou chvíli dostupné pro elektronické čtečky Kindle. A právě v Kindlu, u článků z iDnesu se reklama objeví.

Čtečka elektronických knih Amazon Kindle 3

[img src=zdnet.com]

Princip získání aktuálních zpráv je jednoduchý (videonávod na technetu). Každý den vám dvakrát do Kindlu přijdou aktuální zprávy. Pro mě je to naprosto nevyužitelná služba – budu-li parafrázovat Martina Bugnera (@vldysek) z diskuze na Twitteru, tak nemám vidle a dostatek času, abych se prohrabával hromadou pro mě nezajímavých zpráv. To ale neznamená, že je produkt Mafry špatný. Lidem se nejspíš líbí, standardní uživatelé určitě tento krok Mafry ocení. To dokazuje i docela rychlý růst – cca 60 nových odběratelů denně (celkem jich je přes 3600).

Zaplatit reklamu, nebo ne?

Jak je to ale s reklamním formátem? Který produkt se hodí do černobílé čtečky? Ten, který je třeba prodat vizuálně asi ne. Nebo je možné onu černobílost využít v kreativě při hře s opaky? A kam reklama povede? Na černobílý mobilní web? Když ani největší firmy žádný často nemají a pokud ano, nejsou schopni změřit, co se na něm děje? Prodáváte produkt pro úzce vymezený trh? Jak jej omezíte u obecných netematických zpráv. Na demografii (o předponě socio nemluvě) zapomeňte.

Kindle jako čtečka (ten hardware) je masový produkt (v ČR zatím ne), jehož personalizuje až obsah, který si uživatelé do Kindlu nahrají. Řekni mi co čteš a já ti řeknu, jaký jsi člověk.

Je tedy Kindle médium pro reklamu?

Dovedu si představit využití – můžete svým čtenářům například zasponzorovat knihu na téma, které otevře otázku (diskuzi) blízkou k vašemu produktu. K tomu ale potřebujete nejenom penetraci, ale i další kanály. Kindle to sám nezvládne. Další možností je připravit speciální obsah s edukačním nebo komerčním nádechem – napadá mě třeba návod „Jak si vybrat automobil“. Ale i Mafra má spočítáno, že tvořit obsah není laciné. Určitě vás napadají i PR články – ale proč pro ně používat Kindle (možná jako rozšíření kampaně), když je můžete snadněji dát na web?

Reklama, která se v Kindle objeví, by měla využít přednosti, které čtečka přináší: jde o obsah, je mobilní, s připojením na internet, obsah je možné sdílet na Twitter a Facebook, můžete si text označovat a ukládat. Pokud budete chvíli přemýšlet, napadnou vás další důležité vlastnosti pro komerční znásilnění.

A vůbec, pustili byste si reklamu „do knížky“? Za jakou cenu? Zajímá mě váš názor.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

3 Komentáře

  1. Erythros

    Reklamu do knížky bych si pustil. Možná proto, jelikož jsem s tím více méně počítal už delší dobu. (U elektronických knih.) U papírových knih, zejména odbornějšího charakteru, je to běžné již delší dobu. Například knížka od Computer pressu, co mi leží vedle počítače, má na své vnitřní straně měkké obálky reklamu na jednu českou internetovou agenturu. Myslím, že většina čtenářů elektronických knih počítala, že se reklama v knihách z oficiálních distribučních kanálů (tedy ne z warezfór) dříve, či později objeví.

    Otázka je či by měla být: Jakou bude mít formu? Spíš než v obecných článcích v „knihách“ z IDNESu si to dokáži představit v projektech podobných VTM od MF.

    Než ale vkládaná reklama k textu mi připadá rozumnější, aby kniha byla sama reklama. Dnes existuje spousta knih zdarma v PDF, které jsou nabízeny různými firmami jako sebepropagační materiály nebo k propagaci určitého produktu. Vydat je v ePubu, MOBI, či PRC nebude žádný velký problém a tím okamžitě umožní jejich použití na hardwarových čtečkách.

    Ano, je to drahé něco takového vytvořit. Ale ne neproveditelné nebo neprováděné.

    Odpovědět
  2. Petr Kelin

    Myslím, že reklama v iDNES vydání pro Kindle může být na cokoliv. Myslím, že autor je příliš internetově ustřelený – a reklama která nemůže vést k přímé akci mu může připadat bezcená. Fakt že přímo z eBooku třeba nic nenakoupím, přeci neznamená že tam nemůžu něco propagovat. Z televize na mě taky ještě nikdy nevypadla ani vložka, ani prací prášek a panečku kolik tam té reklamy je.

    Odpovědět
    • Honza Páv

      No, budeme-li se bavit o tradičních médiích, mají trochu jinou roli. To máte pravdu. Televize má za úkol rychle šířit informaci k velkému množství lidí – žádné jiné médium tohle nedokáže. Proto také nepotřebuje interakci. Lidí, kteří čtou (iDnes) v Kindlu bude vždycky míň, než lidí, kteří sledují Ordinaci.

      Netvrdím, že tam ta reklama v Kindlu nemůže být, nebo, že nemůže být úspěšná. Ani nepadla zmínka o tom, že by měl někdo přes ebook nakupovat, nebo že by to mělo být cílem kampaně. Snažím se poukázat na vlastnosti média a vytipovat možnosti, které reklamní možnosti budou fungovat. Článkem říkám, že reklama v Kindlu je a že je třeba na ni nahlížet trochu jinak.

      Díky za komentář!

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..