Proč hledáme influencery?

27. 9. 2010 | Internet a sociální média | 1 komentář

Už jsme se naučili, co je to Facebook stránka, a k čemu by mohla být dobrá. Už občas víme, že sociální média nejsou dalším kanálem pro odbyt tiskových zpráv. Vytváříme zajímavý obsah, který není primárně komerční. Hledáme influencery.

Kdo je to influencer v sociálních médiích?

Říkejme mu radši ovlivňovatel. Jde o člověka, který umí využívat funkce sociální sítě k tomu, aby sdílet a šířil svoje názory ke svým následovatelům. Právě to, jak jeho síť vypadá, definuje jeho hodnotu.

Mnozí si myslí, že nejlepší ovlivňovatel je ten s nejširším pokrytím co největšího množství potencionálních fanoušků, ale jak už to v sociálních médiích bývá, nejde pouze o kvantitu. Důležité jsou interakce spojené s šířením sociálních objektů (to, kolem čeho se točí konverzace: myšlenek, fotografií, videí, anket, lidí).

Proč vyhledáváme ovlivňovatele?

Dělají za nás práci – naše sdělení chceme dostat mezi lidi. Ovlivňovatelé mají kvalitní (rozuměj z pohledu interakcí) zásah a navíc přidávají komunikaci důvěryhodnost. A je to výhodnější. Podívejte se na následující schéma.

Dvoustupňový model komunikace se zpětnou vazbou

V první fázi firmy komunikují své sdělení v úrovni dosahu svého social graphu (svých reálných kontaktů v sociálních sítích). Část komunikace by měla směřovat k ovlivňovatelům, protože nám zajistí další šíření sdělení – jsou schopni aktivovat publikum. Tato primární fáze vyvrací mylnou představu, že jsou sociální média zadarmo. Prostě to stojí peníze.

Tento model je v podstatě stejný jako Lazarsfeldův dvoustupňový model komunikace, který jako první počítal s nějakým lidským mezičlánkem mezi vysílatelem a příjemcem sdělení. Tím mezilidským článek byli “Názoroví vůdci” (opinion leaders, gatekeepers), ale protože existovala jen tradiční média, nebylo mnoho cest, jak je efektivně zasáhnout.

Cílovou stanicí je široká komunita

V druhé fázi jsme pak zasáhli mnohem více lidí a navíc mnohem přesvědčivěji, než kdybychom šli k fázi dva přímo. A zároveň s mnohem nižšími náklady.

Firmy vždy využívaly jednosměrnou komunikaci, protože je z pohledu ceny za zásah principielně výhodnější, než třeba direct marketing. Jako zákazník jste dostali neadresné sdělení a pokud jste chtěli dialog, měli jste možnost využít neosobní informační linky. Jenomže to se mění.

Posun díky sociálním médiím

Prý je to hlavně zpětná vazba, která je podstatou “nové” komunikace. Pokud existuje zpětná vazba, musí existovat i akce, která ji vyvolá – tedy fáze vysílání sdělení. Dvousměrný tok informací neznamená absenci vysílání a na to se často zapomíná.

Sociální média jsou to, co umožňuje lidem vyjádřit se (zpětná vazba). Z pohledu firmy je ale prvotní zásah – který je, až na silnější zaujetí ovlivňovateli, naprosto stejný jako dříve. Zpětnou vazbu jsou schopni řešit až díky sociálním médiím, tedy pokud zvládnout nastavit efektivní procesy.

Nový úkol pro firmy

Co je nové, oproti starému světu, je role firmy v otázce komunikační platformy. Sociálním média jsou silně decentralizována a pro každou komunikaci, které je alespoň trochu směrovaná, je třeba připravit komunikační kanály. Firmy musejí připravit způsoby, jakými je může potenciální zákazník komunikovat.

Navíc musí zajistit, aby tyto cesty mohli využívat i ovlivňovatelé – správný kanál (místo odbytu) může být to jediné, co jim chybí.

Zasloužený výdělek

Pokud je naše působení úspěšné, naše vložené náklady by se nám měly vrátit. Třetí fáze je zpětná vazba sama. V téhle fázi už nehledáme influencery. S těmi si udržujeme dlouhodobý oboustranně prospěšný vztah. Jde nám o komunitu, potenciální nebo stávající zákazníky. Cestou zpátky už segmentujeme uživatele podle jejich motivace a důvodů, proč s námi chtějí konverzovat.

Poznámka na konec: Tenhle model by takto jednorázově fungoval pouze v ideálním světě – hlavně z pohledu výdělku. V tom reálném se opakuje neustále dokola, často na individuální decentralizované bázi. Cíle v sociálním médiích nejsou dlouhodobé, protože bychom je neuměli měřit a čekali na chvíli (za dlouho), kdy se na to zapomene. Prostě jsou dlouhodobé.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

1 komentář

  1. Yvonne

    Ahoj.

    Jsem mlada máma svou dětí, teď na mateřské dovolené a snažím se plně věnovat svému blogu na IG http://www.instagram.com/yvca_mama_nadruhou

    Rada bych se stala influencerkou vasi značky a prezentovala ji ve svém blogu a stories.
    Jsem akcni ,komunikativni a hrozne rada fotim vse co se kolem me deje a delim se o to prave na IG nebo FB.
    Byla bych stastna za moznost spolupracovat a dostat tim novy rozměr meho profilu :))

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..