Proč chce Twitter svůj zkracovač?

23. 7. 2010 | Internet a sociální média | 2 komentáře(ů)

Zkracovač odkazů je služba, která vám z dlouhého a nepěkného hypertextového odkazu připraví pěkný a krátký. Mezi nejznámější patří bit.ly nebo ow.ly. Rozvoj těchto služeb vždy souvisel s vývojem sociálních sítí, hlavně Twitterem. Jeho formální omezení na 140 znaků bylo v rozporu s potřebou sdílet odkazy. Nyní přichází doba zkracování 2.0.

Úlohou zkracovače už není jen zkracování. Jednou z charakteristik trendu je také přesun pozornosti od samotného uživatele (užívání zkracovače je automatické) na výhody pro vlastníka služby a jeho zákazníků. Ale o nějaké spiknutí nejde.

Twitter na svém blogu oznámil příchod svého vlastního zkracovače t.co. co to pro svět mikroblogování znamená? Změní se něco pro uživatele a proč to vlastně Twitter děla?

twitter-logo

Podstata se nemění

Primární funkcí nového zkracovače bude zkracování, překvapivě. Délka zkráceného odkazu bude vždy dvacet znaků, které se započítávají do celkového limitu 140 znaků. Zkracování bude probíhat automaticky po vložení odkazu do pole přidávání tweetů na Twitteru.

Pokud bude původní odkaz kratší než 20 znaků, bude prodloužen. Dává to smysl, standardizuje se tak celý proces a vy jako programátor využívající API (rozhraní pro programování aplikací) s tím můžete, přinejmenším, počítat.

Budoucnost je bezpečí – bezpečí je budoucnost

Zkracování ve své podstatě probíhá tak, že se váš vložený odkaz “protáhne” počítačem na straně Twitteru a odkaz se zkrácený vrátí. To přináší možnost kontroly obsahu. Jednou z nevýhod zkracovačů je fakt, že často nevíte, kam vás odkaz nasměruje. Firmy to často řešili zajištěním vlastního zkracovače, ke kterému mají přístup jen lidé z firmy, kteří jsou zodpovědní za publikování obsahu.

S tím, jak narůstají různé bezpečností hrozby (třeba phishing), se z Facebooku stává spíše Phacebook. Ostatně, jako naivní uživatel bych čekal, že Facebook bude první, kdo nějaké bezpečnostní řešení nabídne. Twitter tak dělá pěkný krok dopředu.

Uvidíte za roh

Po bezpečnostní kontrole budete mít možnost zobrazit si náhled prolinkovaného místa. Máte tak větší šanci, že dorazíte tam, kam plánujete. Tuhle funkci již delší dobu nabízejí některé aplikace pro správu Twitteru, třeba Hootsuite.

Pokud váš odkaz protáhne Twitter svými servery, může k nim přidávat další metadata (= strukturovaná data o datech). Díky metadatům pak bude možné obsah na Twitteru filtrovat: tematicky, dále tweety, které obsahují určení místa, nebo ty z účtů propojených s foursquare. Najde se hodně uživatelů Twitteru, kteří by si rádi foursquare odfiltrovali.

Cesta k pěknému výdělku

Dřív jsme říkávali, že sociální sítě jsou velký trend, na kterém nikdo nedokáže vydělávat. Dnes, řekl bych, už to úplně neplatí. Facebook má svou engagement reklamu a Twitter své promované tweety a trendy a nově také účet @earlybird, účet pro speciální nabídky partnerů Twitteru (třeba Disney). Mimochodem, účet @earlybird už zkracovač t.co používá.

Sociální sítě ale můžou vydělávat ještě jinak než prodejem více či méně aktivizující reklamy – třeba sociální analytikou. Pokud se Twitteru podaří “vnutit” svůj zkracovač i všem ostatním aplikacím, bude mít přístup k měření všech tweetů. Dosáhne toho buď direktivně nebo s určitou motivací. Buď se poskytovatelé aplikací kousnou a do procesu vloží ještě přesměrování přes svůj zkracovač nebo se přizpůsobí a budou využívat API Twitteru.

Obecně by se dalo říct, že čím více zkracovačů, tím je v tom větší bordel. Používáte-li jednu aplikaci, využíváte s ní i její vlastní nativní zkracovač. Ve chvíli, kdy nemáte přístup k aplikaci, musíte použít jiný. Tím si můžete nabourat celý měřící systém (i když na jednom tweetu to asi nestojí). S jednotným zkracovačem tenhle problém odpadá.

Co se sociální analytiky týče, je to směr, kterým se vydávají téměř všechny aplikace na správu účtů v sociálních sítích. Hootsuite například oznámil, že brzy spustí několik placených programů. A proč ne, je to kvalitní nástroj a feedback má Hootsuite i od svých uživatelů.

K další diskuzi se nabízí české Klábosení. Myslíte, že to Ataxo dělá jenom tak bez komerčního záměru? Dobrý směr i výzva.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

2 Komentáře

  1. peter_kucerka

    Ano a twitter by mal pridat k svoju skracovacu par veci – ako bolo spomenute podrobne statistiky, viem si predstavit nieco v style bit.ly.

    Resp bude to mat ich skracovat tazke porazit bit.ly s jeho statistikou, vyhladavanim konverziacii (z hocijakeho bit.ly odkazu dokazete zistit vsetky tweety na povodny clanok) atd

    Odpovědět
  2. Josef Šlerka

    Cirou nahodou vim, proc to Ataxo dela:-) Protoze prave testuje v pilotnim programu cesky social media monitoring, pro ktery potrebovalo mit Twitter pod kontrolou.

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..