Povodně a sociální média

9. 8. 2010 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Povodně se snad opakují pořád častěji. Během posledního víkendu si řeky zase vystoupily ze svých koryt a nadělaly pěknou paseku. Lidé si místy stěžovali na nedostatek informací a Radek John zase na novou dobu, ve které už lidé k získávání aktuálních informací nepoužívají analogová rádia (která by mohl “postiženým” – ano, tak se o lidech se zatopeným sklepem mluví – rozdávat).

Povodně a Sociální média

[img credits: Lidovky.cz]

Povodně zůstávají, ale doba se mění. S ní získáváme i více možností, jak být informováni o aktuálním vývoji. Hlavní tíhu stále nese televize – třeba Nova dříve nemívala Odpolední Televizní Noviny. Už mě nevzrušuje novácký thriller, naopak je to ČT se svou čtyřiadvacítkou napojenou na všechny možné komunikační kanály.

Televize má jednu nevýhodu – není přenosná. Pokud vás evakuují, je vám k ničemu.

Informace v ruce

Pokud se může stát nějaké zařízení přímo vhodné pro přenos aktuálních informací, je to mobilní telefon. Je přenosný, nějakou dobu vydrží bez zásuvky a nemusí se spoléhat na jeden informační kanál.

Infolinky mohou být přetížené, ale SMS vám může aktuální informaci podat docela dobře. Jsou kompatibilní s každým telefonem a každý je umí používat. Snažil jsem se zjistit, jestli už existuje nějaký systém, který by byl schopný rozesílat do celé republiky SMS, které by měli lokální charakter (obsahově zacílené). Neexistuje, nebo není k nalezení.

Výjimkou jsou některé lokality, kde SMS fungovaly – Olomoucký kraj a třeba i Benešov nad Ploučnicí (@benesovnpl).

Radek Lekner: Povodňový Infokanál SMS Benešov nad Ploučnicí

Po prokliknutí se dostanete na samotný tweet

Na vlně sociálních médií

V mobilu si už zvykáme používat sociální média, tedy Facebook a někteří Twitter. Proč by se nemohla stát jedním z respektovaných informačních kanálů? Informace jsou publikovány v reálném čase, jsou relativně dobře cílitelné (princip #hashtagů), mohou mí i hyperlokální charakter, jsou dvousměrné, umožňují publikovat fotky a videa a lidé mají motivaci podávat informace.

Tomáš Hodboď: Povodně a Facebook stránka ČT24

Po prokliknutí se dostanete na samotný tweet

Ne náhodou jsem jmenoval Benešov nad Ploučnicí. Jeho místostarosta Radek Lekner (@radeklekner – workoholik s jasnou vizí) snad celý víkend nespal – tweetoval o tom, kde jsou problémy, získával pomoc a já seděl na druhé straně republiky a měl chuť nakoupit v Hornbachu lopaty a košťata a do Benešova vyrazit. Respekt.

Velmi dobrou práci odvedli také na Facebook stránce ČT24. Dokázali, že pokud se vytvoří dostatečně viditelné místo (ano, mluvím o podpoře televize), je možné získávat uživatelsky generované informace z mnoha různých koutů republiky. Bohužel, narozdíl od Twitteru a jeho hastagů Facebook moc neumí filtrovat informace.

Sociální média byla plná povodní. Měli bychom s nimi začít počítat. Ať už ale jde o jakékoliv médium, mělo by dojít k instituacionalizaci – tedy stavu, kdy bude každý hned vědět, kam se má obrátit. Místo by mělo být dostupné z mobilních zařízení, mělo by být na internetu, mělo i po staru jednosměrně “vysílat”. Mělo by se při jeho vývoji přemýšlet a třeba se i inspirovat předchozí katastrofou. A to se zatím neděje (aneb přesvědčte mě, pokud ano).

A co vy, zapojili jste se do pomoci při povodních?


P.S.: Pokud jste se nijak nezapojili, máte ještě možnost. Pošlete třeba DMS (dárcovskou sms Nadace ADRA) ve tvaru DMS ADRA na číslo 87777. Cena jedné DMS je 30 Kč, ADRA obdrží 27 Kč.

P.P.S.: Někdo si v průběhu stěžoval, že reportéři ČT nepodávají profesionální výkon – koktají, přeříkávají se, jsou neprofesionální. Kdyby mi teklo do sklepa, bylo by mi to asi jedno. Zajímalo by mě, jestli náhodou nepřichází další povodňová vlna.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..