4 nejčastější chyby při využívání QR kódů

17. 1. 2012 | Internet a sociální média | 11 komentáře(ů)

Nedávno naši vlast navštívil kolega z Francie a byl celý dojatý z toho, jak je náš trh vyspělý – prý máme QR kódy na každém rohu. Musel jsem ho vyvést z omylu. Jako duše zvídavá mám, kromě schopnosti pokládat nevhodné otázky, tendence všechno zkoušet. Díky tomu jsem nyní schopen dát dohromady čtyři nejčastější chyby při využívání těch divných pokročilých čárových kódů.

Možná, že se na začátek hodí připojit jednu reflexi pro ty, kteří si myslí, že už nemá tenhle článek žádný smysl. QR kódy jsou prý mrtvé. Microsoft má dokonce barevné.

QR kódy jistě procházejí nějakým vývojem a je klidně možné, že tu za pár let nebudou. Stejně jako u rozšířené reality, která ve svých počátcích potřebovala tzv. marker (obrazec, který onu realitu vyvolával) a pak o něj přišla (markerem dnes může být jakýkoliv objekt v reálném světě, třeba vaše logo), se klidně může stát, že nebudete potřebovat nic. Respektive QR kódem bude všechno. Třeba rovněž to logo (pozn. redakce – tady je vidět, že se rozšířená realita a QR protínají, jsou přecijenom součástí jednoho trendu – konvergence online a offline světů).

Nejhezčí na tomhle článku je, že i když QR kódy vyhynou, bude stále platný.

1. Chybí mobilní web

Říkáte si, že je to věc naprosto jasná, ale skáču do výšky dvou metrů, když vyfotím QR kód a narazím na stránku pro mobily. Upřímně nechápu, jak může dojít k tomu, že stránka není. Výjimkou jsou samozřejmě situace, kdy je v QR kódu obsažen tajný kód, který vám otevře slevu ve vaší oblíbené drogerii.

2. Uživatele QR kódů bolí záda

Opět – řekněte mi jeden logický důvod, proč na většině CLV (takový ty výlohy s reklamami poházené po městě), jsou QR kódy umístěny úplně ve spodní části. Zkoušeli jste si je někdy vyfotit? Chcete své zákazníky dostat na kolena? Pokud neprodáváte Voltaren, tak nechápu. Přemýšlejte o kontextu, kde se QR kód objeví.

3. Jak rychle vytasíte foťák v telefonu

Představte si, že jedete po eskalátorech v metru a v jednom z rámečků, který vás zrovna zaujal je QR kód. Pokud jste si na svůj iPhone nainstalovali iOS 5, máte malou konkurenční výhodu (foťák nastartujete docela svižně), ale stejně ten blbej kód vyfotit nestihnete. A už jsem viděl i QR kód na dálnici. Je QR kód frajeřina, nebo vám jde o to, aby si z něj někdo danou informaci odnesl?

4. Řekněte lidem, proč by měli QR kód použít

Využití QR kódu je svými kritiky shazováno právě kvůli své složitosti. Vynechám situace, kdy si musíte nainstalovat čtečku kódů, protože to ani není takový problém, jako pak najít, kde je stažená aplikace v telefonu uložena (100% pure zážitek). Vytáhnout foťák, něco fotit, riskovat dvacetisekundové načítání pomalého webu? To musíte mít sakra důvod.

Samotný QR kód někde v rohu to lidem nevysvětlí. Pokud má v kampani nějaký smysl, měli byste ho uživatelům vysvětlit.

Technologie netechnologie, jsou věci, které je možné domyslet i bez jejich znalostí. Selský rozum je na tohle lék a já budu rád, když si do výšky dvou metrů zaskáču častěji.

QR kód

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

11 Komentáře

  1. Jakub Křenek

    Tak já tedy dávám vědět :) A to jsem ještě článek ani nečetl.

    Odpovědět
  2. Atom

    taky dávám vědět a četl jsem  :-)

    Odpovědět
  3. Turek

    Budu si muste QR kódy nastudovat, nedávno jsem uvažoval nad jednou aplikací která by využívala QR kód. Díky za postřehy budou se hodit.

    Odpovědět
  4. Lukas Hykl

    Stoprocentní souhlas – především absenci mobilního webu opravdu vážně nerozumím!! ale je to klasickej přístup – někdo si někde přečte, že QR kódy fungují – nakáže jejich přidání do aktuální kampaně ale už se neobtěžuje přemýšlet v širších souvislostech!

    Odpovědět
  5. Miroslav "Scalex" Hlavička

    U toho metra je to jednoduché – někdo vyrobil vizuál včetně QR kódu, vizuál se pak používá na různých místech a holt v případě eskalátorů je QR nepoužitelné. Ale vyrobit dva druhy plakátů, jeden pro eskalátorové prostory, druhý pro „statická“ místa, by zas vyšlo zadavatele dráž.

    Co se týká použití QR kódu, mým nejoblíbenějším použitím je budík. Já jsem člověk, který je schopen budík „snoozovat“ třeba dvě hodiny, až do naprostého zaspání. Takže jsem hledal způsob, jak mít mobil u postele a zároveň se donutit vstát. No a mám na mobilu takovou aplikaci, která vyžaduje vytištění QR kódu a jeho umístění někde v bytě/domě. Tento QR kód jsem si načetl do budíkové aplikace a nyní se dá budík „zamáčknout“ jediným způsobem: vyfocením onoho QR kódu. Takže když začne budík zvonit, tak musím vstát, vzít mobil, projít domem do koupelny až ke skřínce, na které mám nalepený QR kód, musím kód vyfotit a pak teprve mobil přestane vřeštět. A já jsem celou touhle akcí dostatečně probuzený a nehrozí, že bych se vrátil do postele a chrněl další dvě hodiny.

    Odpovědět
  6. Tomas Effenberger

    cetl taky

    Odpovědět
  7. Iva Laznikova

    Poslušně hlásím, že jsem další poctivý čtenář!!! :-) a naprosto souhlasím!!!

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..