Konec byznysu mobilních aplikací?

3. 9. 2011 | Internet a sociální média | 3 komentáře(ů)

Financial Times oznámily odchod z Apple App Store, protože se nechtějí dělit s Applem o zisk z plateb za předplatné uvnitř aplikace. Apple si totiž bere 30% a chápu, že to někomu přijde dost. Aplikaci tedy stáhly ze storu a nahradili ji “unverzální webovou aplikací” napsanou v HTML5.

A nejsou jediní, už cca před měsícem oznámil podobný krok Amazon. Místo aplikace Kindle for iPad představil Kindle Cloud Reader. Opět webová aplikace napsaná v HTML5, která vám umožní číst knížky stejně pohodlně jako aplikace. Bohužel pro Apple.

Kindle cloud reader

Web nebo app?

Vybíráte-li si, zda jít cestou aplikace pro mobilní zařízení, nebo cestou webu optimalizovaného pro mobilní zařízení, často narazíte na zastánce aplikací se dvěma hlavními argumenty proti webu. Je to všechno online a nemůžete využívat některé z funkcí mobilního telefonu (GPS, fotoaparát). To je blbost a co nejde teď, půjde zanedlouho. Co je online, je možné ukládat do zařízení a využívat offline.

Jde totiž o web, takový, jaký znáte ze svého PCčka. Jako příklad si můžete vzpomenout na reklamní kampaně Canonu a dalších, kteří ve svých bannerech využívali třeba webkamery. Proč ne?

Kolik to bude stát peněz vás?

Nesnažím se tvrdit, že mobilní aplikace vymřou. Možná jsou ale všechny ty investice českých médií a firem trochu hrr. Nejenže je to velmi často neefektivní (už jenom kvůli malému trhu), ale ke všemu zaměřené pouze na jednu či dvě platformy. Stavíte web, pak aplikaci pro iOS a Android. Snaživější pro Symbian nebo Windows Mobile, na cca 2%, kteří ještě vlastní Blackberry už se vykašle každý.

Pokud dokážete spočítat produkční náklady, máte štěstí. Pokud zvládnete vyčíslit i pozitivní návratnost investice v nejbližších letech, dejte vědět v komentářích a někde vás zaměstnám.

Liquid content

Když Česká televize oznámila, že vstupuje do iPadu a že s novým webem chce zajistit stejný obsah, ať využíváte jakoukoliv platformu, nečekal jsem, že by přišla s mobilním webem v HTML5. Teď mi to ale dává větší význam.

U nás v MEC tomu říkáme “liquid content”. Česká televize šla stejným směrem jako tento myšlenkový směr. Kolik to bude stát peněz vás?

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

3 Komentáře

  1. Lukas Hykl

    Čau Honzo, nemůžu úplně tak souhlasit -> složitější grafiku přes mobilní web do telefonu neuložíš, spoustu věcí musíš reloadovat, nevyužiješ kameru (atd..jak jsi už zmínil) -> ale hlavně -> nevyužiješ Push -> čímž se z webové aplikace stává pasivní médium, k jehož návštěvě musíš uživatele motivovat / lákat jinou než online cestou..Na druhou stranu jsem velký zastánce mobilního webu – nicméně jsou zkrátka věci které ještě dlouho umět nebude

    Odpovědět
  2. Honza Páv

    Čau Lukáši, neplatí to 100%, vždycky budou potřeba nějaké aplikace, ale rozhodně to neplatí o většině. A pokud si většinu aplikací nebudu kupovat přes app store, kde apple moc dobře ví, že ho 30% z prodané aplikace neuspokojí (proto se přeorientovává na předplatný a in-app prodeje), znamená to konec tohodle velkýho byznysu.. třeba přijde nějaká změna, která to vrátí zpět, ale zvlášť pro aplikace médií, který stejně potřebuješ online (nehledě na cachování), jsou aplikace zbytečně těžkopádný.. ale máš pravdu v tom, že to neplatí pro všechno..

    Odpovědět
  3. Jakub Mach

    Speciálně u redakčního obsahu je to na pováženou jej formovat do iPhone aplikace. To je představa taková, že když má uživatel v oblibě 20 magazínů, že si nainstaluje 20 aplikací? Realita je taková, že lidé čtou více zdrojů a spouštění aplikací rozhodně není uživatelsky přívětivější než změna URL browseru nebo využití bookmarku. Všechny ty české iPhone aplikace navíc nemají přidanou hodnotu oproti klasickému zpracování. To co nabízí, lze za levnější peníze a širší pokrytí udělat prostřednictvím mobilního webu. 

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..