Warning: Product inside

28. 8. 2009 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Reklama je něco, s čím se setkáváme na denní bázi. Je tak strašně frekventovaná, že často zapomínáme na její přítomnost. Tento týden, přesněji 17.8., schválila Vláda ČR směrnici o audiovizuálních službách, která jako první legislativně povoluje tzv. „product placement„. Tato směrnice vytváří oficiální podmínky pro něco, co už existuje.

Když se řekne..

Product placement je forma komunikace s komerčním záměrem, kdy je produkt nebo služba umístěna do filmů, TV shows a uměleckých děl. Většinou je pěkně zakomponována tak, že chvíli trvá, než si uvědomíte, že koukáte na reklamu. Tahle schválená směrnice sice zavádí product placement do běžné praxe, ale také pro něj stanovuje pravidla. Hlavním pravidlem je, že musí být product placement označen na začátku a na konci tak, aby si lidé všimli, že je do „díla“ zahrnut. Ostatní pravidla jsou v podstatě identické s klasickým sponzoringem (větřím také podobné problémy, které už ale nepůjde řešit tak flexibilně). A pro neznalé: takhle to vypadá v reálu.

Umělecké oko zapláče

Jak moc ovlivňuje product placement finální dílo? Určitě záleží na tom, jak je produkt zakomponován. Nemám nic proti, nicméně v případě, že produkt nezapadá do scény, natož do příběhu, je to kolikrát.. „strašný“. Nejideálnější samozřejmě je, když je značka přímo součástí příběhu, ale u této varianty vychází inciativa spíše od tvůrce, než od zadavatele. Určitě ale platí, že by měla být komerční a estetická stránka v synergii. Jinak řečeno, „umístění produktu“ nesmí být suché jako jeho definice.

[ad#square]

Proč po něm velké brandy prahnou?

Jednou z hlavních výhod je, že stylizujete váš produkt do situace, která je přímo spojená s konkrétním dějem či lépe filmovou postavou (Kolik znás si hrálo na Strážce Vesmíru!). Reklama formou product placementu je trvalá v čase, pokaždé, když někdo film uvidí, uvidí i vaši reklamu.

Product placement lze rozdělit na aktivní a pasivní. Aktivní forma vyžaduje přímou manipulaci s produktem, případně je možné jej zobrazit na konkrétní dobu. Za pasivní formu je většinou považováno pouhé krátké zobrazení v záběru bez aktivní manipulace. Vždy ale záleží na podmínkách dohody.

Product placement se dá také využít v další komunikaci, velmi úspěšné jsou virální kampaně. Připomenu jen FedEx a film Trosečník.

Nakonec si neodpustím pár otázek. Jak se bude tento trend vyvíjet, když už dnes vznikají filmy na základě poptávky zadavatele po product placementu? A jak to všechno ovlivní (zatím jen) vládou schválená směrnice? Kdo se „k tomu“ přizná a kdo ne? Jaké budou postihy? Přetočí se film? Ne?

[ad#odkaz_lista]

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..