Zoot: Nakupování, které je příliš moderní

23. 9. 2010 | Internet a sociální média | 4 komentáře(ů)

Jmenuje se Zoot a měl přinést zábavné nakupování. A zatím jej navštěvuje míň lidí, než sekáč v Nádražní ulici. A není to špatným sortimentem, není to ani nedostupností – je přece na internetu a má otevřeno nonstop.

Zoot je obchodní rádce, vyhledávač zajímavých nabídek a místo, kde by mělo být možné získat doporučení od vašich “opravdových” přátel – jeho doporučení jsou přece navázána na Facebook. Já mám na Facebooku necelých 300 kontaktů – to by neměl být úplně špatný vstupní kapitál. A stejně jsem tam sám. Respektive s dalšími devíti, kteří patří do skupiny “wow-nový-vyzkoušim”. Nejsmutnější na tom je, že jejich počet neroste (před měsícem jich bylo 8).

Jak funguje Zoot?

V uživatelském rozhraní si v “terči” vyberete své oblíbené značky a pak jen čekáte, než si vás najdou konkrétní nabídky. Můžete se setkat s Přáteli – s těmi, které dobře znáte z Facebooku, a Mistry. Ti zajišťují nové nabídky a odbornější rady – aby byl zachován kvalitativní standard.

Kde se stala chyba?

Do sekáče chodí spousta lidí, protože je to levný, a asi to předtím třeba vyperou. V Zootu máte převeliký výběr – v mém “terči” skončilo 121 značek. Navštěvoval jsem Zoot vždy jednou týdně po dobu asi tří měsíců a objevilo se vždycky tak 20 nových nabídek týdně.

Zpochybňovat jejich relevanci (asi každá třetí nabídka) by nebylo úplně profesionální –  terč je jenom základ a devět přátel nic nevyřeší (offline poznámka: co jsem to napsal? – devět přátel? – nechci se vás, dámy a pánové, dotknout, ale kdo z nás to má?). Každopádně nabídky byly i tak výrazně zajímavější než obvykle.

Zoot: Sociální nakupování na internetu

Pro většinu z nás (a čupromaty jsou toho důkazem) je důležitá cena. Slevy jsou v Zootu v mnohem větším rozpětí, tak 2% – 60% (asi mohou být i výjimky). Cena je tedy taky dobrá. Proč to Zootu nestačí?

Zatím nám stačí eshop

Zoot je o doporučených nabídkách a nakupování s informacemi ze social graphu (vaše vlastní síť kontaktů na internetu). Potřebují tohle lidé? Za vším možná stojí vývoj trhu. Nejdřív jsme měli milion eshopů, které stály za prd. Z nich se pak vyvinuly některé zajímavé, které nastavily standard, co se do kvality služeb, sortimentu a cen týká. A to je v podstatě i momentální stav, kdy nám stačí levně nakoupit a rychle v pořádku doručit.

Ještě jsme si pořádně neprošli obdobím “ten, kdo si prohlížel/koupil tento výrobek, si prohlížel/koupil i tenhle”. Zoot je ve své podstatě mnohem složitejší. Pro českou republiku možná až nadčasový. To je taky zásadní odlišnost od crowdshoppingu (hromadné nakupování) – tam jde prostě o cenu, pokud vám nabídka padne do oka, většinou ji máte. Je to jednoduché.

A to i když se odprostíme od technologického provedení. A narážíme na to znovu – český trh je příliš malý a mladý na to, aby se v něm stihly projekty prosadit pouze s podporou early adpoterů – i když výjimky existují. Většina technologií nebo přístupu s v Čechách ani nestačila prosadit a už se objevuje jejich nadstavba.

Nevím, zda o Zootu není slyšet, protože jej nikdo moc nepoužívá. Může to být také mnou – mám tam přeci jen 9 přátel a možná jsou někde lidé, jejichž přátelé nakupují více – kdy pro ně má Zoot větší smysl. Zajímalo by mě, jak se Zootu daří. Ale konkrétní čísla asi od projektu, který se také chystá vstoupit do kupónové mašinerie (a ani nevíme zda hromadné), neuvidíme.

Jaké jsou vaše zkušenosti se Zootem? Podělte se v komentářích pod článkem!

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

4 Komentáře

  1. dankafka

    Občas se na ZOOT podívám, ale popravdě řečeno mne hlavně ta nabídka a ceny neoslovily. Asi nemám nutkavou potřebu kupovat cokoli co by se mi mohlo líbít a to, co opravdu potřebuju, si dohledám přes zbozi nebo heureku. ZOOTu přeju úspěch, ale ještě chvílku to bude asi trvat…

    Odpovědět
  2. Alex Doktor

    Za sebe musím říci, že mi ZOOT nenabídl nic opravdu užitečného, nic, co bych opravdu chtěl využít. Používal jsem ho na záčátku cca 2 měsíce – možná je to v téhle fázi projektu „příliš krátce“, ale na druhou stranu – když projekt nedokáže za dva měsíce uživatele přesvědčit o svém přínosu tak je podle mne něco špatně.

    Odpovědět
  3. Ondrej Pavelek

    Zoot je hlavně tragický v oblasti dodání zboží. Momentálně čekám na zásilku už tři týdny od zaplacení, na to snad není v 21. století nikdo zvědavý…

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..