Znamte, znasme, znamese.. aneb „nová“ sociální síť

31. 1. 2009 | Internet a sociální média | 4 komentáře(ů)

Všichni, kteří občas nalistujeme honzapav.cz určitě víme, že se nám tu a tam zobrazí nějaká ta reklama. Přidal jsem pěkný square z Google AdWords, na kterém se občas kromě klasických textových reklam zobrazí i banner. A právě to byl hlavní motiv, který mě navedl k dnešnímu článku. Jeho tématem je opět sociální síť. Zatím spíše síťka.

Znám tě?

Znám tě?

Znamte.cz je projekt, který vznikl již před dvěma lety, tedy v době, kdy jsme ještě neměli český facebook. Ten je také podle autorů (dvou!) největší konkurencí. Kupodivu. Jak jsme se již přesvědčili, za většinou nových internetových projektů stojí nějaká větší firma. To proto, že je návratnost investic (v poměru k možnému potenciálu sociálních sítí) velmi malá a těžko realizovatelná.V českých poměrech to může být ještě složitější. Snažil jsem se přibližně zmonitorovat, kolik asi uživatelů Znamte.cz má. Neptal jsem se tvůrců, ale využil jsem vyhledávání, kde jsem vyhledávací kritéria „omezil“ na věk na 5 – 90 let a čekal jsem, že budu čekat. Za rychlostí výsledků vyhledávání ale nestál megarychlý server, ale pouhých 356 (s rezervou) uživatelů. To je na i na české poměry dost málo.

Jak celá síťka vypadá?

Znamtě.cz je poměrně pěkná záležitost. Celkový layout je docela obyčejný, ale neurazí. Na první pohled je jasné, že jednou z hlavních činností bude sharování videí a fotek. Jinak má network klasické funkce, které z podobných projektů známe. I přes velkou snahu autorů je trošičku znát nedostatek investic a celá síť vypadá jako postavená na koleni. Nevím, jak vysoké byly investice do projektu, ale moc vysoké asi ne. Tleskám ale autorům, protože jsem vždycky rád, když vidím nějaký podobný projekt. Na lokální projekt to totiž vůbec nevypadá špatně. Tvůrci sami si ale uvědomují, že je stále co zlepšovat, i když se celý vývoj zpomalil a současná krize tomu také zrovna neprospívá:

Současná globální ekonomická krize ovlivňuje snad všechna odvětví a postupně ji podléhá i web. Vliv pociťujeme jak ze strany investorů, tak i inzerentů, ale i návštěvníků. Finanční možnosti na vývoj byly přesně definované od začátku. Až později při údržbě jsme museli najít čas na další vývoj. To mělo za následek, že znamte.cz stále není na takové úrovni vývoje, jak bychom si představovali. S časovým odstupem musíme konstatovat, že s giganty, jako je Facebook je stále obtížnější bojovat a tak se malé lokální start-upy dostanou do bezbranné situace.“

[ad#square]

Při mailingu s jedním z autorů mě zaujala věta: „.. kontaktní síť převádíme z reálného světa„. Vzpomněl jsem si ihned na dobu, kdy se za sociální síť považovala i jakákoliv seznamka. Na tomto principu funguje třeba mnou věčně komentovaný Facebook, v českých vodách ale nejde o 100% samozřejmost. O smyslu celého network dodává Peter Baltazar (jeden z autorů):

„Kontaktní síť z reálného světa si představuji hlavně jako ze známostí ze skutečného života. Chceme, aby naši uživatelé vytvářeli kontakty se známými z jejich skutečného okolí. Tyto kontakty by pak dávaly skutečnou hodnotu naším stránkám. Kvůli tomu jsem (znamte.cz – moje poznámka) tak odlišoval od rozběhlých chat a seznamovacích portálů jako např. libimseti.cz a jiné.“

To, že projekt existuje (i přes vzrůstající konkurenci) je umožněno, jak už to bývá díky reklamě. Na celé síti jsem našel jen jediný banner – na homepage v podobě televizky – který si zakoupila televizní stanice Film+. Podle podoby tohoto formátu to vypadá, jako kdyby chtěli autoři spíše než klasické bannery na klasických pozicích využívat speciálních reklamních řešení, která by mohla být (samozřejmě při větší návštěvnosti) pro spoustu zadavatelů zajímavá. Peter Baltazar ještě upřesňuje:

„Asi pochopíte, ale to této záležitosti nechceme zveřejňovat moc informací. Jako u většiny start-upů děláme vše proto, aby naším hlavním výdělkem byla reklama. Velký důraz při tom ovšem klademe, aby tyto reklamy byly v souladu se stránkami a nebyly tak pouze rušivým elementem. Něco podobného jako má momentálně Film+. Samozřejmě že máme i jiné nápady, o kterých bych v tuto chvíli nerad psal.“

Pro internetové servery je vždycky nejpodstatnější návštěvnost. Ta podle mých odhadů (nepodařilo se mi totiž dohledat žádné veřejné informace) nebude nijak závratná. Autoři se jistě snaží získat nové uživatele – psal jsem již o vlastním promo v kontextové síti Google AdWords. Ale vzhledem k tomu, že jsem síť neznal (stát se samozřejmě může, neznám všechno), nepřijde mi, že by byla nějak více všeobecně známa. Ani jediný článek jsem o síti nenašel. Veškeré české servery přinášejí denně kvanta informací, ale ZnámTě nikdo nezná. A to je škoda. Zatím se totiž tváří mnohem přátelštěji než Facebook. Samozřejmě není možné porovnávat terms of use těch dvou velikostí naprosto odlišných sítí, ale už jenom fakt, že v případě, že se nějakým způsobem TOU změní, garantuje ZnámTě, že se o tom jednotliví uživatelé dozví. Minimálně z blogu, jehož články jsou na homepage po přihlášení. To mi přijde fér.

Jsem opravdu zvědavý, jak bude síť vypadat, až autoři implementují připravované změny a zlepšení (které ale logicky nechtěli zmiňovat). Myslíte si, že má network šanci na úspěch nebo alespoň na přežití? Sociální sítě jsou teď in a jejich oblíbenost velmi vzrůstá. Nevím, co by se muselo stát, aby se 150 milionů uživatelů rozhodlo ukončit jednu etapu vývoje internetu. A konkurence roste. Dva roky po spuštění je ZnámTě sice zaběhlým, ale ne příliš známým projektem. Jaký bude další vývoj..?

[ad#odkaz_lista]

[poll=5]

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

4 Komentáře

  1. navsteva

    A ja rad pripomenu ze zde je jiz nejakou dobu i server Znasme.cz :)

    Odpovědět
    • Honza Páv

      To je velmi pozitivní.. :) pošlete mi nějaký info a můžu se podívat na zoubek i vám.. jen již zvažuji, zda-li se mi chce podstupovat další zvědavou registraci.. :) v poslední době ji bylo víc než dost.. díky za comment!

  2. Honza Páv

    To fakt nevim.. nicméně způsob, jakým síť vytvářejí by se dal nazvat „pěstováním koníčka“.. myslim, že jde o to, jaké mají cíle.. mají-li cíl vydělat, zřejmě se jim to moc nedaří.. mě se líbí, že jde o malý projekt, který neni úplně k zahození, nicméně mu „něco“ chybí..
    Díky za komentář..

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..