Sociální média pracující pro náš byznys

22. 4. 2009 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Tento článek byl původně publikován pro AdMarket.cz.

Sociální média již bereme jako každodenní samozřejmost. Přestáváme se jimi pouze bavit a sledovat své přátele, ale snažíme se je využívat jako nástroj. Nástroj, který nám otevře nové možnosti v našem podnikání. Jak marketéři využívají sociální média pro svůj byznys, se můžeme dočíst v březnovém „Social Media Industry Report“, jehož autorem je Michael A. Stelzner.

Z výše zmíněného výzkumu vyplývá, že celých 88% marketérů využívá sociální média pro své podnikání. Nicméně 72% z nich je využívají „méně než několik měsíců“. Mezi nejvyužívanější sociální média patří Twitter, blogy, sociální síť profesních kontaktů LinkedIn a Facebook. Výzkum se také zabývá otázkou času, který marketéři týdně stráví prací se sociálními sítěmi. Celých 64% marketérů věnuje sociálním médiím 5 a více hodin týdně, 39% pak 10 a více hodin týdně. Jako hlavní důvody pro využívání sociálních médií v podnikání, respondenti uvádí „vystavení svého podniku na veřejnosti“ (81%), následuje zvýšení návštěvnosti webových prezentací a navazování nových obchodních vztahů.

Výzkum se také zajímá o názor respondentů na efektivitu sociálních médií. Respondenti, kteří využívají sociální média „několik let“, tvrdí, že jim pomohla uzavřít nový obchod. Podobně je na tom i více než polovina marketérů, kteří se sociálními médii tráví více než 16 hodin týdně. Sociální média jsou opravdu vhodným nástrojem pro komunikaci svého byznysu. To potvrzuje více než 64% respondentů, kteří využívají sociální média „několik let“.

Bavíme-li se o efektivitě v internetovém prostředí, jedním ze základních obchodních ukazatelů jsou „kvalitní“ leady. Více než polovina marketérů se shoduje, že po více než několika měsících, kdy pracovali se sociálními médii více než 6 hodin týdně, se jim dostalo více „kvalitních leadů“ než předtím. Mezi další zajímavá zjištění patří fakt, že sociální média marketérům, kteří se výzkumu zúčastnili, snížili celkové marketingové náklady. Blíže však tato informace specifikována nebyla. Sociální média pomohou vašemu podnikání zvýšit návštěvnost internetových stránek, mají pozitivní vliv na umístění v neplacených výsledcích vyhledávání („organic search“), vše se ale projeví až po delší a kontinuální práci.

Celý průzkum přinesl zajímavá zjištění, je však důležité uvědomit si další aspekty, které se k němu vztahují a mají vliv na jeho výsledky. Nábor respondentů probíhal primárně skrze Twitter, kdy jeden z tweetů z 9. ledna nabádal čtenáře, aby se zúčastnili tohoto výzkumu. Jeho další šíření probíhalo právě přes nejoblíbenější sociální média – hlavně Facebook a blogy. Celkový soubor výzkumu čítal 880 respondentů. Samozřejmě nejde o reprezentativitu výzkumu, celý výzkum měl spíše kvalitativní charakter. Výzkum tedy nepřináší obraz o využívání sociálních médií podnikateli a marketéry, ale názory na práci s nimi.

Dalším aspektem je i charakter podnikání, kterého se výzkum týká. Ve výzkumu není charakter podnikání specifikován, nelze jej tedy brát za reprezentativní. Ve výzkumu také není zahrnuta skupina respondentů, která sociální média nevyužívá. Právě špatnou interpretací výsledků mnoha výzkumů, vznikají oblíbené internetové „bubliny“. U všech výzkumů je vždy nutné uvědomit si okolnosti, během kterých vznikal, jakým způsobem byl vytvořen soubor respondentů a zda jde o výzkum kvalitativní či kvantitativní.

Sociální média otevírají nový prostor pro komerční komunikaci, podobně, jak tomu bylo s příchodem internetu. I v tomto případě platí, že nemá-li jít pouze o nové komunikační či akviziční kanály, ale celkově nový přístup, musí se změnit také psychologie přístupu k nim. Sociální média pracují odlišně od klasických komerčních internetových kanálů (např. display reklama), je tedy nutné definovat odlišné marketingové cíle pro tuto část celkově komplexní komunikace s obchodními cíli.

Graf využívání sociálních médií:

Zdroje:

Původní zdroj výzkumu [EN]

Původní zpráva ke stažení [pdf, EN]

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..