RUest, Unikát, pageviews – Kdo se v tom má vyznat?

28. 7. 2009 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Český internetový trh má jednu zajímavou charakteristiku. Weby i majitelé se sdružují za účelem zvýšení návštěvnosti. Pak se stává, že čteme spoustu článků, ve kterých se to hemží výrazy jako RUest, pageviews, zobrazení, imprese a ještě ke všemu je něco z toho taky unikátní. Pojďme se podívat lehce pod povrch – tentokrát spíše obecně. Dost často se stane, že jsou čísla z internetových výzkumů špatně interpretována a dochází tak k nedorozumění a neporozumění. Osobně užívám jedno obecné pravidlo.

Obecné pravidlo

Terminologie, která se užívá v kontextu měření návštěvnosti či výkonu internetových stránek vždy vychází z metodologie daného výzkumu.

Internetové výzkumy návštěvnosti v ČR

V České republice se k měření návštěvnosti stránek využívá několik různých výzkumů – NetMonitor, TOPlist nebo třeba Google Analytics. Velmi důležitým výzkumem je AdMonitoring, který monitoruje investice internetové display reklamy (ne tedy PPC a pod., chápete dobře). Tím se alespoň prozatím zabývat nebudu. Pojďme k tématu:

RUest (Real user estimated) = odhad reálných uživatelů

Tento pojem využívá hlavně NetMonitor, nejde ani o počet IP adres, ani cookies, jde o počet konkrétních lidí které stránku navštívili. Občas se používá také slovo „návštěvník„, není ale možné srovnávat mezi různými výzkumy. Ty mají většinou odlišnou metodologii. V případě NetMonitoru jde (zjednodušeně) o sběr dat pomocí dvou hlavním metod: user-centric a site-centric.

Začneme-li od té druhé, site-centric je metoda, která k měření návštěvnosti využívá javascriptové kódy a cookies, podobně jako Google Analytics. Na rozdíl od Google Analytics se však skrze algoritmy přepočítává počet cookies na již zmíněné Reálné uživatele. Do výzkumu jsou zapojeni všichni návštěvnící (na výzkumu se participujích a měřící skripty obsahujících) serverů, nevzniká tedy statistická chyba.

[ad#square]

Metoda user-centric (měří na straně uživatelova prohlížeče) měří hlavně sociodemogafické ukazatele (věk, pohlaví, sociokonomická klasifikace). A v tom spočívá výhoda NetMonitoru. Skládá se ze dvou panelů, pop-up panelu a NetMonitor panelu (odlišuje se využitím softwaru netSoftware). Více informací naleznete v podrobné metodice výzkumu.

Přehled ukazatelů v on-line aplikaci NetMonitoru

RUest = odhad počtu reálných uživatelů
RU = počet reálných uživatelů
U = počet uživatelů (Cookies)
PV = počet zobrazení vygenerovaných uživateli
V = počet návštěv vykonaných uživateli
TTS = celkový strávený čas všemi uživateli
ATSest = odhad průměrného času strávený jedním uživatelem
ATSru = průměrný čas strávený jedním reálným uživatelem
AVT = průměrný čas trvání jedné návštěvy

TOPlist

TOPlist k měření využívá také javascript, nicméně měří počet „návštěv“ podle kombinace IP adresy a cookies. Počet konkrétních lidí na vašich stránkách vám ale nezměří. Dále je možné měřit počet PageViews (zobrazení stránek), unikátních IP („ukazuje z kolika různých počítačů návštěvníci přišli“) atd..

Google analytics

O Google Analytics by bylo možné psát nekonečně dlouho. Google Analytics k měření nepřekvapivě využívá JavaScript a Cookies, i tak ale nelze srovnávat jednotlivé výsledky mezi různými měřeními. Odlišnosti v metodice nejsou zas tak výrazné, ale naměřené hodnoty se mohou lišit výrazně.

Pro srovnání těchto měřících nástrojů je dobré přistupovat s rezervou a a sledovat spíše trendy (bod 6.). Až příště budete číst článek, ve kterém půjde o návštěvnost serveru, vzpoměňte si na obecné pravidlo a pak s chutí do interpretace dat.

[ad#odkaz_lista]

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..