Proč už nám blogování nevoní?

17. 2. 2012 | Internet a sociální média | 1 komentář

Když se dnes firmy rozhodují o využití sociálních médií, uvažují většinou pouze v rovině sociálních sítí. Na blogy jako by už zapomněly.

Blogování marketérům obecně moc nejde, ale na vině je i matoucí názvosloví, kdy pro většinu z nich není rozdíl mezi sociálními médii a sociálními sítěmi a blogy tak zůstávají stranou. Přitom alespoň z pohledu terminologie je problém na první pohled snadno vyřešitelný.

Zmatené sociální názvosloví

Sociální média jsou označením pro většinu toho, co na webu dnes děláme. Od komentářů, které píšeme pod články, přes diskusní fóra a blogování po Facebook, Twitter nebo YouTube. Sociální média jsou obecně jakýkoli prostor na internetu, kde dochází k veřejné sociální interakci. Přesné definice se různí, ale dalo by se říct, že sociálním médiem může být i soutěž s hlasováním o nejhezčí štěňátko na vašem oblíbeném webu. Za pojmem sociální média je dnes vidět pouze „svatá trojice“ – Facebook, Twitter a LinkedIn – a to je dost omezující. V tomhle případě totiž nejde o sociální média, ale o sociální sítě, respektive „social networking websites“, speciální typ webových stránek.

Podobně je nahlíženo i na YouTube či další platformy určené pro sdílení videí či fotografií. Většina z nich sice umožňuje nějaké propojení uživatelů, ale primárně nejde o sociální sítě. Rozdíl mezi Facebookem a YouTube z hlediska užívání je podle mě výrazný. To ale neznamená, že by YouTube nebylo sociální médium. Dnes je všechno sociální, protože sociální je trendy. Web prochází změnou, která zesiluje jeho komunikační možnosti. „Sociální“ se ale zanedlouho stane novým standardem a my si opět rozšíříme zorný úhel při výběru vhodných platforem. Možná se opět vrátíme tam, kde toto sociálno začalo – do diskusních fór a na blogy.

Diskusní fóra v čele

Diskusní fóra se dostávají do popředí již dnes – díky monitoringu obsahu na internetu. Ten nám přinesl velmi střízlivý obraz toho, kde je to vlastně na internetu nejvíce „sociální“. Podle dat MEC se například v bankovním sektoru odehrává většina diskusí o bankovních produktech právě v diskusních fórech a v komentářích pod články s profesionálně tvořeným obsahem. A podle širší studie Česko na sociálních sítích od H1.cz platí toto zjištění obecně.

Blogy už netáhnou – a již dlouho se ví, že v Česku blogosféra není. Výjimku tvoří možná oblast internetu a technologií, fashion a designu, které jsou i na ostatních trzích velmi blogově orientované a obecně inovativní. Náš trh nás ale omezuje při práci s šikovnými bloggery, kterých tu je nedostatek. Jenže tohle by neměl být důvod, proč by se firmy neměly rozhodnout pro využití blogu. Problém je, že nám nejde o propojování bloggerů, testování produktů a získávání názorů. Hledáme obecenstvo, čtenáře.

kniha Corporate Blogging for Dummies

Jen pro sociálně schopné

Většina blogů, se kterými jsem se kdy setkal, vždy na nějakou dobu zazářila a poté zhasla. Jen se podívejte na agentury, které pracují v marketingové branži. Pár výjimek určitě najdete, ale problémem při práci s blogem je fakt, že je obvykle hluboce zasazen do toho, jak firma funguje a jakou má filozofii, a musí s tím korespondovat. Blog si pořizuje firma, která má potřebu šířit svoje myšlenky. Zkuste si ale tohle představit s nějakým obyčejným produktem, jako je třeba kečup. Samozřejmě že nebudete psát o kečupu a o tom, jak chutná, ale najdete si příběh. PR agentura za vás bude psát jednou týdně článek, ideálně o tom, jakými recepty budete jako zaneprázdněná a bonitní cílová skupina zachraňovat rodinu. Jak dlouho bude tenhle model fungovat? Podle délky kontraktu? Přestaly být blogy populární, protože je nejenom těžké připravit kvalitní obsah, ale zároveň musí mít firma co říct?

Obávám se, že se dnes dostáváme do podobné situace. Akorát to dnes nejsou blogy, ale „všechny ty Facebooky“. Firma by měla být navenek „sociální“, pouze pokud to má v povaze. Jestliže není smyslem její existence budovat byznys s lidmi pro lidi, proč využívat média, která staví právě na komunikaci s lidmi? Proč být na Facebooku, když jediné, co nás na lidech zajímá, jsou jejich peněženky? Jsme na Facebooku, protože je to trendy?

Příchod sociálních médií umožnila technologie. Ta ale nemůže být obsahem komunikace, která proudí v gigabytech mezi jedinci v zasíťovaných strukturách. Důraz na obsah je vůbec velmi silným trendem a dokazuje to přesun rozpočtů od nákupu reklamního prostoru k tvorbě obsahů a využití vlastněných médií. Ta nabývají na důležitosti, od tradičních webů po sociální média. Jak to ale bude s firmami, které nemají co říct? Naučí se to? Nebo se změní tak, aby jejich byznys odpovídal sociálnímu trendu, který bude podle všeho dlouhodobější? Co z toho je lepší?

Tento článek vyšel původně v měsíčníku Strategie. Původní internetovou verzi si můžete přečíst přímo na webu Strategie.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

1 komentář

  1. Carl114

    Já myslím, že blogy tu budou pořád. Na svém blogu jsem poznal v těchto letech hodně to, že lidi už moc nechtějí psát a spíše sdílejí. Proto jsem byl víceméně nucen pod články dát tlačítka na sdílení. Jenže blogy tu budou pořád. Proč? Protože stále je třeba návodů a pohledů a komentář na FB k tomu dle mého nestačí.

    Když člověk napíše třeba návod jak něco udělat… napíše to buď na fórum či na blog. Jenže na blogu můžou čtenáři žádat o pomoc a on se jim věnuje. Je to o tom člověku. Na fóru se musíte registrovat, stejně jako na sítích. Takže blogy o názorech se možná vytratí, ale různé návody a názory na produkty… ty tu určitě budou ještě dlouho.

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..