Proč jste na sociálních sítích?

16. 9. 2010 | Internet a sociální média | 2 komentáře(ů)

Autorem tohoto článku je Honza Felt (@honzikf), který píše anglický blog Cyberfootprint.eu. Pokud preferujete angličtinu, přečtěte si článek přímo na jeho blogu o marketingu a PR na internetu a v sociálních sítích.

Čeští pracovníci v marketingu stále považují sociální sítě za hrozbu a neuvědomují si jejich využití v dialogu se zákazníky. Přesto je velice jednoduché dostat se na sociální síť a začít mezi zákazníky budovat vztah ke značce. Připomíná vám následující úryvek z rozhovoru mezi člověkem z agentury a klientem něco?

Why are you on social network?

[img credits: bp.blogpost.com]

Klient: „Chceme se dostat na sociální sítě.“

Agentura: „To je perfektní! Začneme budovat image značky za pomocí blogů, pak přejdeme na Facebook a možná i na Twitter. Kde byste chtěli začít?“

K: „Ale já si nejsem, že bychom chtěli jít touto cestou.“

A: „Cože? Jak chcete zahájit dialog, aniž vyvinete iniciativu?“

K: „A kdo říká, že chceme zahájit dialog? My tam jen chceme být a poslouchat, co se o nás říká.“

A: „Jasně, to je důležitá součást přítomnosti na sociálních médiích, ale dříve nebo později se budete muset začít vyjadřovat. Musíte se nějak ukázat a projevit.“

K: „Jo, pokud jde o toto, my se nechceme ukazovat a už vůbec se nechceme projevovat.“

A: „To mě matete. Proč tedy chcete být na sociálních sítích?“

K: „Protože tam o nás lidé říkají nepříjemné věci a plánují, jak poškodit naší pověst. Musíme o tom vědět a zastavit je.“

A: (přemýšlí o tom, jaký je rozdíl mezi paranoiou a šílenstvím) „Takže vy chcete jenom lidi sledovat?“

Ta zajímavá část rozhovoru obvykle končívá tady a zbytek jednání se soustřeďuje na zamítání dobrých nápadů (pohled agentury) a plácání nesmyslů o tom, jaké mají spotřebitelé silné postavení (pohled klienta).

Zákazník nebo nepřítel?

Spousta českých klientů nevidí sociální sítě jako příležitost k tomu, aby se spojili se svými zákazníky. Místo toho je považují za semeniště odporu a potenciálních škod pro svoji značku. Proč jsou lidé v marketingu tolik zaměřeni proti zákazníkům, o které se chtějí starat? Nevím, ale budu rád, pokud se na tohle téma v komentářích rozběhne diskuse. Zdá se však, že postoj zákazník=nepřítel v marketingové sféře převažuje a stále trvá.

Jak to doopravdy je

Je pravda, že lidé o vaší značce na sociálních sítích hovoří bez ohledu na vaši přítomnost. Prostředí se změnilo a je naprosto odlišné od toho, jak vypadalo v předcházejícím desetiletí. Zástupci značek mají jedinou šanci – stát se účastníky dialogu a pokusit se být pro zákazníky užiteční nebo alespoň zábavní. Zapomeňte na kontrolu obsahu. Můžete jen hodnotit reakce a poznat se, zda jsou záporné nebo kladné. Pokud se rozhodnete využívat sociální sítě jako prodejní kanál, můžete hodnotit i konverzní poměr, ale to je asi tak všechno.

Jak se zbavit komunikačního bloku

Nic vás nemůže přesvědčit o hodnotě komunikace prostřednictvím sociální sítí, než když půjdete na Facebook a vyhledáte jméno svojí značky nebo firmy. Ještě lepší bude, když si vyzkoušíte speciální software a podíváte se, co se říká na všech sociálních sítích. Budete se divit, kolik publicity má vaše značka, aniž byste o tom věděli.

Abyste získali alespoň nějaké místo v rámci dialogu, musíte se spojit se zákazníky. Každý z nás považuje sociální sítě za rozšíření vlastního osobního prostoru a nestará se o vaší značku. Jsou jen dva způsoby, jak zaujmout zákazníka v sociální síti – buď být užitečný, nebo zábavný. Nic jiného nefunguje. Jakou cestu si zvolíte?

Odebírejte newsletter

Sbírám zajímavé tipy na zefektivnění práce s digitálními nástroji, točím videa a píšu články.

Souhlas se zpracováním osobních údajů(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

2 Komentáře

  1. Telbo

    Ahoj! Postoj klienta lze i celkem pochopit, neví jak na to, chybí mu zkušenosti a tudíž by nejspíš potřeboval další výdaje na PR/komunikační služby suplující jeho vlasntní interní zdroje. S tímto článkem a spoustou dalších o sociálních médiích a jejich využití v business sféře mě ale napadá palčivá otázka, jak sociální média měřit? Jaké zvolit reálné cíle (čísla – fanoušci, počet postů, pozitivní/negativní nálada), metriku a KPI? Začínám s FB stránkou, jaké čísla zvolit a v jakém časovém rozmezí, tak aby byly splnitelné? Jaké k měření/trackování využít nástroje? Myslím že nejen já by uvítali tvůj názor, postřehy či doporučení. Jinak palec nahoru tvému blogu, dobrá práce :)

    Odpovědět
    • Honza Páv

      Díky moc!

      Měření je oříšek. Nedá se obecně říct, která metrika je ta správná. Potřeboval bych vědět, co je cílem Stránky a o jakej jde projekt. Pokud chceš, pošli mi email a dáme něco dohromady.

      Jinak s nástroji to už bude jednodušší – díky firmě Micromedia budeš mít v nejbližších týdnech dostatek statistik za svoji stránky díky jejich projektu http://fejsbucek.com. Bude se spouštět nová verze, která ti z FB vytáhne víc dat, než zvládneš zpracovat. Chce to jen chvíli počkat.

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..