Příliš mnoho sociálních sítí a tak málo času

5. 3. 2012 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Tento článek původně vyšel na blogu One World Social Innovation, soutěžní sekci festivalu dokumentárních filmů Jeden Svět, který tento týden začíná.

V posledních letech se výrazně mění mediální prostředí, které mají neziskové organizace k dispozici. Spolu s demokratizací přístupu k médiím, kde má každý šanci stát se “mediální institucí”, dochází k silné fragmentaci.

Tam, kde byly před lety pouze diskuzní fóra a blogy, je dnes Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, Instagram, Tumblr, Posterous, YouTube, Foursquare a mohl bych pokračovat donekonečna. Platforem je mnoho, času málo a potřebného úsilí často více než je zdravé. Jak se s tímto problém poprat, aniž bychom měli pocit, že zaostáváme či nevyužíváme efektivně všech možných kanálů?

Myšlenka na tento článek má svůj původ v dotazníku, který vyplňovaly neziskové organizace, které se přihlašovaly na workshop o využití sociálních médií. Ptali jsme se jich na otázku, kde vidí silné a slabé stránky stávajícího využívání internetu k propagaci svých aktivit. Pokud vynechám, že zástupci neziskového sektoru řeší naprosto stejné otázky jako ti z komerčních firem, často zaznívalo, že slabou stránkou je právě nevyužívání té či oné platformy. Je to ale správné?

Google+ byl spuštěn na konci června 2011 a vy stále nemáte komerční profil? Za lůzra vás ale označí maximálně sociální “guru”, jehož úkolem je často lákat firmy na všechny nové platformy s jediným argumentem – je to trendy. Nemáte-li ještě profil na Google+ nebo aktuálně médii oblíbeném Pinterestu, nejste lůzr. Využívání sociálních médií je totiž o dobrém úsudku, efektivitě a hlavně poslání neziskové organizace.

looser

img src: patrick-hofmeister.de

Každá ze jmenovaných platforem má jiné využití, jinou uživatelskou strukturu a hlavně jinou váhu v rámci českého mediálního prostředí. Facebook použijete spíše pro komunikaci s širší veřejností a budete se je snažit aktivně zapojit do diskuze o problematice, kterou se zabýváte. Twitter pak třeba pro komunikaci s uživateli či institucemi, kteří mají vliv. Vaše přítomnost na Twitteru bude míst spíše informační povahu, žádné velké diskuze očekávat nemůžete.

Budete-li pracovat s diskuzními fóry, sociální guru si vás nevšimne, protože o diskuzních fórech velké blogy o sociálních médiích nepíšou. Své body ale získáte, protože diskuzní fóra mají stále své uživatele a kdybychom se podívali na to kde na internetu se mluví o značkách (a i neziskovka má svou značku), budou to z velké části diskuzní fóra. Plus pro vás.

To podstatné ale je, zda vám daná platforma umožní v rámci efektivity (která může být často měřena stráveným časem), splnit vaše cíle. Není na škodu si ale přiznat, že právě originální využití nové sociální sítě nemůže mít za cíl přilákání publicity. A to už je cíl, který se samozřejmě počítá. Podle mých zkušeností s firmami existují dva typy organizací: ty, které používají osvědčené způsoby a mají částečně prošlapanou cestu, a ty, u nichž je prozkoumávání a testování nových kanálů součástí DNA.

Pokud toto DNA nesdílíte, neznamená to automaticky, že nevyužíváte sociální média správně. Pamatujte na to.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..