Mají koncesionářské poplatky smysl?

13. 10. 2009 | Marketing a reklama | 4 komentáře(ů)

Senátoři ODS na začátku října rozhodli, že by bylo fajn, kdyby okolo roku 2012 ekonomicky zestátnili veřejnoprávní média, konkrétně Českou televizi a Český rozhlas. Téma zestátnění médií bude vždycky kontroverzní, nicméně je zde ještě x dalších faktorů, které hrají proti.

Veřejnoprávní, státní.. what the fuck!?

Aby mohl člověk problematiku pochopit, musím uvést hlavní rozdíly mezi tím, jak jsou média veřejné služby financována. Jsou buď státní, tedy placena ze státního rozpočtu, a pak veřejnoprávní, placena většinou z koncesionářských poplatků. Hlavní rozdíl je v tom, že když je médium financováno ze státního rozpočtu, je nutné určit, kolik si z legendárního „medvěda“ utrhne na svůj provoz, nové projekty a v neposlední řadě platy. O konečné výši pak rozhoduje člověk s politickým vlivem.

Média jsou všeobecně a dlouhodobě považována za vlivná a vliv se politikům hodí do krámu vždycky. Nechci vytvářet nějakou konspirační teorii, spíše je čas na to, aby se nad koncesionářskými poplatky rozvedla širší diskuze. Současný koncept placení není úplně ideální, často o tom píše Daniel Dočekal. Musím přiznat, že velká část zákona o rozhlasových poplatcích je postavena na některých nereálných předpokladech a spousta aspektů, která se týká třeba působení právnických subjektů je vyloženě nelogická.

Problém je i ve způsobu, jakým je většina koncesionářských poplatků vybírána. Česká Pošta si vybíráním skrze SIPO přijde na více než 430 milionů korun (zdroj), které by určitě našly lepší uplatnění.

Vybírání koncesionářských poplatků je momentálně neefektivní a nezávislost médií stejně nezaručí. Určitě by to chtělo přepracovat výše zmíněný zákon, ale jak to vypadá, jednodušší bude poplatky úplně zrušit. Situace se alespoň takhle vyvíjí.

[ad#square]

Kdo zajistí funkci veřejnoprávních médií?

Média veřejné služby mají oproti těm soukromým jednu fajn povinnost. Musí být multitematická a připravovat pořady i pro méně početné  skupiny. Jde o pořady, které svojí sledovaností občas nemohou pořadům na komerčních stanicích konkurovat a nepřipadá v úvahu, že by se jich ujala nějaká z komerčních stanic. Ze státní televize je prostě „cítit“ vliv, který by povinnosti média veřejné služby nemusel zajistit.

Je nezávislost závislost?

Je tenhle článek o tom, že nemáme rádi vlivné politiky, nebo jsme si jenom zvykli na to, že se říká, že jsou média nezávislá? Dalo by se říct, že přijdeme-li o veřejnoprávní stanici, zůstane nám ještě několik soukromých, komerčních. Ty přece taky nejsou nezávislé a nikomu to nevadí. A tenhle krizový rok to určitě dokazuje. Takže zestátnit? Nebo ne?

Jedním z argumentů pro zachování koncesionářských poplatků je samotné hospodaření se státním rozpočtem. Ten je v nezanedbatelně se zvedajícím shodku a „bůhví“, jak to bude příští rok nakonec vypadat.

[ad#odkaz_lista]

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

4 Komentáře

  1. Saša Doktor

    Káždé médium je na něčem závislé :-) Podle mne otázky, na které bychom se měli ptát se spíše točí okolo objektivity, vyváženosti, žurnalistické profesionality, etiky a pak také významu veřejných statků obecně a veřejnoprávních médií konkrétně. Jde také o plošnou dostupnost či možnost využití informačních kanálů v krizových situacích. Ve své podstatě může být státní televize stále veřejnoprávní, jde o to nastavit procesy fungování, odpovědnosti a politické nezávislosti.

    Odpovědět
    • Honza Páv

      Já si právě moc nedovedu představit, jestli by to takhle fungovat mohlo. Pro mě je způsob financování veřejnoprávních televizí jedním z předpokladů pro objektivitu, žurnalistickou profesionalitu a hlavně vyváženost. Bude-li o obsahu rozhodovat stejný člověk, který může utáhnout kohoutek financí proudících do televize, nemůže pak být vysílání ani objektivní, ani vyvážené. Bude-li takhle médium fungovat, kvalitní novináři v něm nebudou chtít pracovat a klesne tak úroveň celého média.

  2. Saša Doktor

    Proto musí být rozhodování o penězích a obsahu oddělené. Koneckonců tohle je například typický úkol pro RRTV, který mimochodem neplní moc dobře. Ale podívaj jak je to dnes – peníze jdou z poplatků a reklam a zároveň se ČT viditelně bulvarizuje. Dobře je to vidět na hlavním večerním zpravodajství, jak zklouzávají k pojetí komerčních televizí.

    Ono u těch poplatků je u nás navíc opravdu problém s nastavením toho kdo a za co by měl platit, zvláště když je to bez pořádné reflexe vzhledem k moderním technologiím a pokroku vůbec.

    Jinak k tomuhle tématu bych doporučil (pozor drobná reklama) také tuto glosu: http://www.emag.cz/koncesionarske-poplatky-zvoni-jim-hrana/

    Odpovědět
  3. Honza Páv

    Pravdou je, že reklama má na ČTurčitě silný vliv. Sice existuje zákonné omezení, ale i to se dá kolikrát obejít. Co se týká RRTV, občas mi přijde, že nedělá vůbec nic. Ale je to určitě vděčné téma.

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..