Zpravodajská televize Z1 končí

14. 2. 2011 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Protože poslední dobou píšu jenom o internetu, rozhodl jsem se použít aktualitu z posledních 5 zpráv na samostatný článek. Napadají mě totiž jen dva důvody (mediální vlivy), proč Z1 nevydělávala. Které to jsou?

Mohli jste číst v lednových pětizprávách: S příchodem digitálních televizí propuklo na trhu nadšení – budeme mít spoustu televizních kanálů. Možná jsme se ale přepočítali. Prostor pro tematické stanice tu možná ještě je, ale zpravodajské? Ten si za svůj vzala ČT24 a myslím, že si ho zaslouží. Na druhou stranu Z1 byla trochu jiná – bavili mě hlavně kvalitní dokumenty. Nevím, jak vám, ale mě tohle zapadá do rovnice malý trh = málo peněz. To je totiž hlavní důvod proč končí.

Pokud si přečtete článek na aktuálně, zazní dva argumenty, proč televize nevydělávala:

  1. malá sledovanost a
  2. nezájem o zásah specifické (rozuměj rentabilní) cílové skupiny.

Mě to prostě sedí – inzerenti nevidí řešení v čistém zásahu specifické cílovky a tak preferují radši mnohem větší zásah, kde je ale hodně odpadu (ošklivě řečeno, znamená hodně diváků, které nesplňují požadovanou sociodemografickou strukturu). A že by se taková malá telka dostala na vyšší čísla sledovanosti?

Vezmeme-li listopadová a prosincová data elektronického měření televizní sledovanosti (zdroj), zjistíme, že ČT24 měla v listopadu průměrný podíl sledovanosti v cílové skupině Dospělí 15+ 3,25% a v prosinci 3,87%. Pro zpravodajskou televizi je to pěkné číslo (pro srovnání se podívejte do koláčů). Pro Z1 moc místa nezbývá – trh je malý.

Podíl sledovanosti českých televizí v listopadu a prosinci 2010

Pro zadavatele ale bude vždy jako doplněk. Nikdo se totiž neodváží postavit komunikaci výhradně na ČT24. A je také otázkou, zda by to bylo správné. Z1 má sledovanost ještě (výrazně) menší. Z1 navíc nebyla přítomna (byla, ale jako součást „Ostaních stanic“) ve výzkumu sledovanosti, což ji staví do nezáviděníhodného postavení. Zadavatelé totiž data chtějí – dobře se reportují. Televizi by to určitě pomohlo – na kabelovkách, které zastupuje AtMedia, se to ukázalo. Prodávají se více.

Roli hraje ještě poslední „detail“. ČT24 má situaci o něco jednodušší, protože získává prostředky z jiných zdrojů, než pouze z reklamy – mluvím o koncesionářských poplatcích. Na ty by si Z1 opravdu nesáhla. Na druhou stranu to není nic, s čím investor J&T nemohl počítat při vstupu na televizní trh.

Tak nezbývá než popřát dobrým nápadům a přístupům, aby se uchytly jinde.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..