ad*place: Místo pro vaši reklamu?

29. 10. 2009 | Marketing a reklama | 1 komentář

Tento článek byl publikován pro AdMarket.cz.

Na českém trhu se objevuje další reklamní platforma – “ad*place“ společnosti Grape Media. Jde o reklamní systém podobný jako například Billboard.cz, tedy bavíme-li se o té bannerové části. Systém je zaměřen výhradně na bannerovou reklamu, kterou je možné nakoupit na základě principu ceny za 1.000 zobrazení (CPT) nebo na cenu za proklik (CPC). Bannerové (display) kampaně se zobrazují v portfoliích stávajících (zavedených) mediazastupitelství, mezi které patří například Mladá Fronta, Cpress, Miton a další.

Dle informací na stránkách je nyní možné využít na “ad*place“ kapacity 124 serverů, 303.066.000 zobrazení a více než 117.885 prokliků (data z 28.10.2009), které jistě nějaký potenciál skýtají. Do systému je možné zapojit se jako inzerent nebo server.

Titulní strana systému ad*place

Všestranně výhodné řešení?

Ze strany serveru (nebo mediazastupitelství) je systém určitě výhodný. Prodávat reklamu a plnit konkrétní obchodní cíle není v tomto roce určitě jednoduché.

Reklamní formáty, které je možné přes “ad*place“ nakoupit, jsou totiž formáty, které by už server sám neprodal. To samozřejmě neznamená, že musí jít o nekvalitní formáty, o které není zájem. ad*place je vytěžovacím systémem, který se ve své podstatě běžně využívá i v jiných oborech. Je-li již téměř nemožné reklamu prodat, snižuje se její cena.

A to je právě hlavní deviza a rozdíl oproti podobným systémům. Z pohledu vstupu na trh si Grape Media asi nemohla najít lepší čas (možná o půl roku dřív :) ).

Kdo je cílovou skupinou?

Reklamu bude na “ad*place“ nakupovat několik různých subjektů. Vzhledem k neskutečné jednoduchosti systém určitě využijí odvážní přímí zadavatelé (= ti, kteří nevužívají služeb mediálních agentur). Odvážní proto, že musí mít s reklamou na internetu již nějakou zkušenost. Systému lze z toho pohledu vyčíst absenci nějaké edukační části. Myslím, že by ji spousta potenciálních uživatelů systémů uvítala. A i tak je o podobné „přívěsky“, například v podobě přátelského blogu, zájem. Možná by stačilo přidat odkaz na honzapav.cz :).

Budeme-li pokračovat k sekundární cílové skupině, ano, v systému je možné získat agenturní provizi. Hádáte správně, i mediální agentury mohou “ad*place“ využít. Určitě je možné zefektivinit nákup některých formátů a zároveň je zachována standardní struktura procesu vztahu klient – mediální agentura – médium / mediazstupitelství (pro někoho je strnulá a rigidní, ale určitě má „cosi“ do sebe) a benefity, které přináší. Mezi ty zásadní patří sekundární mediální výzkumy a třeba i zapojení internetu jako mediatypu do komplexní reklamní komunikace.

Jak probíhá plánování kampaní?

Nejprve je nutné založit si účet. Pak je třeba zadat základní vstupy reklamní kampaně (název, období, číslo objednávky, platební princip CPT nebo CPC a formáty, které je možné využít.

Mezi dostupné formáty patří Hypertext, Square 250×250, Ledarboard 745×100, Rectangle 480×300, Skyscraper 120×600.

Dalším krokem je výběr serverů. Ty je možné vybrat na základě tematických kategorií a nebo, a to bylo relativně příjemné překvapení, na základě afinity. Na výběr je několik různých cílových skupin. Tyto data je možné využít, protože všechny servery, zahrnuté v “ad*place“, participují na výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu NetMonitor (SPIR).

Po vybrání 3 serverů se zobrazí i cena za 1.000 impresí a celková cena za kampaň. Následuje souhrn kampaně a objednávka. Po zaplacení faktur (ano, platí se předem) a dodání reklamních podkladů dle speficikací SPIRu, může kampaň začít. Součástí “ad*place“ jsou samozřejmě i statistiky s počtem zobrazení prokliků a CTR.

Co si z toho odnést?

ad*place je určitě zajímavým systémem s rozšiřujícím se portfoliem serverů. Je pravděpodobné, že se do spolupráce dále zapojí i další větší mediazastupitelství.

Pro mediální agentury jde o rychlé a snadné řešení, nicméně asi nevypadá úplně nejlíp, když médiu tvrdíte, že nemáte u klienta XY peníze na internetovou kampaň a zatím objednáte stejnou reklamu na stejném serveru, ale jiným způsobem. Jinde sice jen z části, protože médium dostává podíl z výdělku, ale pořád je to jinde. Těžko říct, jak se k tomu médium postaví, ale obcházet se nejspíš nenechá. Může například přinést konkurenční nabídku, která bude více sedět mediálním agenturám.

Ne ale jako Centrum Holdings, které přilo s aukcí, ve které je také prodáván nevyprodaný reklamní prostor. Ten je ale pro mediálky téměř nevyužitelný hlavně kvůli absenci agenturní provize i bonusů (= druhá provize z celkového obratu mediální agentury u média).

Bylo by zatím nezodpovědné posuzovat úspěšnost systému. Nejdřív je třeba jej zkusit. A ani pohled na jednoduchost celého systému asi není úplně reprezentativní. Člověk, který nemá s online reklamou zkušenosti a nezná pozadí všemožných procesů, může být lehce v úzkých. Pak je otázkou, do jaké míry bude Grape Media poskytovat klientský servis a poradenství. I přes nějaké drobnosti se zde ale podařilo najít zajímavou skulinku na internetovém trhu.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

1 komentář

  1. Daniel Sturm

    Dobrej clanek. Diky. Dan

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..