Co je to sémiotika a proč se hodí, když zkoumáte Pinterest?

5. 11. 2012 | Nová média | Žádné komentáře

Sémiotika je podle Wikipedie „nauka o znakových systémech„. Ač je pojem velmi pěkně vysvětlen a dozvíte se také o hlavních představitelích, žádný velký zájem ve mně nikdy nevyvolával. A to jsem se se sémiotikou setkávám během přednášek každý rok. Nikdy jsem si nějak nebyl schopný uvědomit, k čemu by se mi mohla hodit (s výjimkou analýzy mediálních obsahů). Až do té doby, než jsem minulý týden potřeboval rozebrat Pinterest.

Jak říká @josefslerka, sémiotika je hlavně metodologie. To, že je nejčastěji spojována se studiem jazyka, je možná trochu škoda, protože zkoumání jazyka jako složitého znakového systému, je i na můj vkus příliš abstraktní.

Naopak existují znakové systémy, které jsou jednodušší. Třeba sociální síť je také možné vnímat jako znakový systém. Proto, když jsem minulý týden zjišťoval, k čemu by se dal využít Pinterest a proč je tak populární, snažil jsem se rozložit to, co mohou uživatelé s Pinterestem dělat, na co nejmenší možné jednotky.

U každé jsem se pak snažil pochopit, jak ji uživatelé mohou vnímat. Jakou roli hrají jednotlivé prvky Pinterestu a jak mohou ovlivňovat způsob, jakým s ním uživatelé interagují.  Obliba Pinterestu je možná způsobena právě jednoduchostí, se kterou autoři implementovali nejen metaforu nástěnky a princip připínání o obrázků na nástěnky („pinning“), ale i ověřené znaky ze dvou populárních sítí: repin (v podstatě retweet), like, mention a hashtagy.

Dovolím si tvrdit, že právě tyto čtyři akce jsou jedny z neustálenější v oblasti sociálních sítí. Retweetem dáváte kudos autorovi tweetu a přeposíláte obsah svým followerům. Like dáváte, pokud vás obsah příspěvku na Facebooku zaujme, ale nemusí se vám přímo „líbit“. Mention by se dalo obrazně přeložit jako „odpověď“. A hashtag ustavuje téma, kontext.

Pinterest má možná vyšlapanou cestu díky FB a Twitteru. Možná jste četli, že Twitter právě testuje nové názvy pro funkci, která je v současnosti nazvána „Favorite“ – možná ji nahradí „Like“ nebo „Star“. Každé z těchto označení ovlivní způsob, jakým bude tato funkce využita.

Mohlo by vás teď napadnout, proč tedy není Google+ výrazně používanější než aktuálně je. Je příliš složitý? Pinterest bývá vychvalován za jednoduché uživatelské rozhraní. Mě osobně se líbí, jak oslovuje uživatele, velmi jemně radí uživatelům co a kde mohou udělat. A tak dále.

Sémiotika je v případě této analýzy rámec, do kterého patří poznávání znaků a jejich významů v rámci sociální sítě a snaha o pochopení vztahu znaků a uživatelů sítě. Přiznávám, že je to celé trochu zjednodušené. Na druhou stranu je to alespoň nějaký způsob, jak systematicky k sociálním sítím přistupovat.

A pokud vás zajímá, kam až jsem se v analýze dostal, koukněte na prezentaci o využití Pinterestu.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..