Občas mám pocit, že dělat sociálně zodpovědné kampaně je ideální cesta, jak si vyzkoušet nové způsoby a nápady, jak lidi zaujmout. Nevím, proč si myslím, ale možná je to určitou rigidností velkých firem, které jsou příliš závislé na stabilních obchodních výsledcích. Přijít s inovativním konceptem kampaně se povedlo Avonu ve spolupráci s agenturou Pedro Rozenkraft. Jejich produktem byl pochod proti rakovině prsu.

Kočka mi rozkousala tramvajenku

Hlavní koncept kampaně je postavený na zvyku, který určitě znáte – člověk často odkládá důležité věci nakonec a proto agentura přišla s konceptem velmi „absurdních“ výmluv. Nemůžu se zúčastnit, protože nemám oholené podpaží a k tomu prší. Velmi chytlavý koncept, který může fungovat.

Banner Avon

Kampaň využívala kromě tradičních médií taky Facebookovou aplikaci (v záložce) a mobilní aplikaci. Facebook je pěkně udělaný standard – ověřený způsob, jak šířit konkrétní myšlenku. Pokud se přihlásíte do aplikace, můžete si koupit triko (což je fajn), stát se fanouškem a nebo si stáhnout obrázek v barvách pochodu s nápisem JDU. Ten si můžete nastavit jako profilovou fotku. A to se mi líbí nejvíc – aniž byste se museli aktivně zapojit, šíříte sdělení i myšlenku. Uživatel jasně deklaruje svůj postoj k situaci.

Můžete namítat, že by bylo lepší zúčastnit se pochodu, ale i jeho cílem je šířit povědomí o rakovině prsu. Pro uživatele to není složité a cíl kampaně plní. Vytknout lze aplikaci tak maximálně absenci automatizace změny profilové fotky. Šíření by se určitě urychlilo, muselo by ale být řešeno složitější aplikací než záložkou. Chybí mi také viditelná možnost pozvat přátelé.

Facebook Aplikace Avon od Pedro Rozenkraft

Skončit u Facebookové aplikace by ale nebylo zas až tak inovativní – vznikla proto i aplikace pro Android. Aplikaci pro iOS není a důvody jsou „interní“. Dle APMS je ale podíl iPhonů a Android telefonů u uživatelů internetu v mobilu (PDF) téměř stejný, tak to nebude takový problém.

38 km za Avon

Myšlenka pochodu je super, ale ne každý se zúčastní. A právě zmíněná aplikace tuto otázku řeší – běžte s Avonem alespoň virtuálně. Pomocí geolokačních funkcí telefonu můžete sním svůj vlastní pochod.

Screenshot Android aplikace pro Avon

Váš pochod pak můžete sdílet zpět na do aplikace Facebook, kde se objevuje také leaderboard – žebříček s pořadím uživatelů, kteří ušli virtuálně nejdál.

U sociálních kampaní v sociálních médiích se často řeší otázka, zda je participace lidí, kdy často stačí zmáčknout pár tlačítek, změnit profilovou fotku a nebo jinak vizuálně upozornit na svůj status, dostatečná. Jestli to vlastně není jen takový pěkný alibismus. Tahle kampaň je mi říká, že ne. Jak vnímáte podobné kampaně vy?

Jo a nezapomeňte se přidat.

Disclaimer: Pedro Rozenkraft je kámoš a vyhrožoval mi, že pokud o něm nenapíšu, už se mnou nikdy nepůjde na běžky.