Už víme, co je GRP?

21. 5. 2010 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Jeden z nejsilnějších zážitků na IAC2010 nastal ve chvíli, kdy se (tuším) moderátorka panelové diskuze zeptala sedícího davu, kdo dokáže definovat pojem GRP. 5% procent lidí? A nepřijde vám to málo?

Pro pochopení GRP, neboli Gross Rating Point, je třeba znát pojem rating. Nehledejte v tom žádné hodnocení, i když princip je stejný. Televizní pořad, třeba Televizní noviny na Nově, v průměru (01-03/2010) vidělo 30,4% lidí z cílové skupiny Dospělí 15+ (dle TVAM výzkumu ATO a Mediaresearch). Právě těch 30,4% je rating, neboli sledovanost v procentech.

GRP je pak kumulovaným součtem všech sledovaností, například všech spotů v reklamní kampani. Je jasné, že nemůžeme sčítat procenta jednotlivých reklamních spotů v kampani, dostali bychom se nad 100%.  GRP ale více než sto mít můžeme, jde totiž o bezrozměrné číslo. Procento „unikátních“ lidí, které reklamní kampaň zasáhla, udává veličina Reach, česky zásah.

Vysvětlení pojmu GRP

GRP je hodnotou, která udává sílu kampaně. GRP se vždy udává v souvislosti s cílovou skupinou. V televizním plánování je GRP ukazatelem sledovanosti v nákupní cílové skupině. Pro cílovku klienta se užívá pojem TRPs, Target Rating Point.

V internetové reklamě je koncept trochu jiný. Nemá jasně dané univerzum (ani médií ani cílové skupiny), má široké spektrum formátů (z nichž každý má jinou váhu), více veličin, které se týkají zásahu. Před začátkem plánování internetové reklamy na GRP je nutné vyřešit ještě hodně neznámých.

Neznalost podobného základu je důkazem prázdnoty celé diskuze o plánování internetové reklamy na GRPs. Máme pocit, že pak klienti internet pochopí a budou více spendovat. Tušíme vůbec, co  nákup na GRPs na internetu přinese?

P.S.: Zajímá-li vás více mediálních pojmů, podívejte se na 3. díl o mediálním plánování. A pokud víte o někom, kdo neví, co je GRP (a měl by), pošlete mu odkaz na článek, ať se příště nemusím stydět.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..