Pokřivené sebevědomí mediálních agentur [aktualizováno]

30. 7. 2010 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Z mediálního plánování se stává prosté porovnávání cen mediálního prostoru. Jde o nákup v obchodě, na jehož regále sice ceny jsou, ale stejně nakonec handlujete jak arab v Hurghadě. Bakšiš nesmí chybět. Ceníkové ceny prostě nemají váhu, feečko by jeden pohledal.

Jak platit za mediální plánování?

Mediální agentury jsou nejčastěji placeny dvěma způsoby nebo jejich kombinací. Buď agentura účtuje za svou práci klientovi – částka se odvíjí od „pracnosti“ klienta, jejíž definice se skládá z více proměnných.

Druhým způsobem je pak financování z mediálních objemových bonusů, AVBs. Za peníze, které utratí v médiu se vám pak část vrací zpět. Logika věcí říká, že pokud budete kumulovat peníze u jednoho média, bonus bude vyšší.

Bonusy proti principům mediálního plánování

Co je špatně na bonusech? Musíme vědět, o čem mediální plánování vůbec je. Není přece možné do kampaní zahrnout jen část mediálního vesmíru, protože má pro mediálku výhodnější klima – klient potřebuje kampaň, která bere v potaz celý mediální trh.

Jeden z problémů, nad kterým se nikdo nepozastavil, je hodnota práce v mediální agentuře. Pokud se jako agentura živíte z velké části pouze bonusy, jak na vaši práci nahlíží klienti? Jak byste nahlíželi na práci, kterou dostáváte ZADARMO. Klient často o žádných mediálních bonusech netuší.

Lidé si obecně neváží věcí, které získají zadarmo. Podobně je to i na úrovni lidsko-pracovních vztahů. Pokud jste člověk překypující sebevědomím a hrdostí (často není o co stát), berete mediální agenturu jako levnou pracovní sílu. Stejně jako ti, kterým se bakšiš znelíbil, a odcestovali do Evropy, kde jim nezbývá víc než žebrat. Mediálky pro vás pracují zadarmo, tak proč je pořádně nezaměstnat – čímkoliv, nevadí, že se to oblasti působnosti mediálky netýká.

Mediální agentura jako pes bez sebevědomí

[img src: graphicshunt.com]

Fee jako zaklínadlo

Když vstoupíte do trendy světa reklamy a cizích slov, feečko je prvním pojmem, který přijmete za svůj. Feečko je procento z objemu peněz investovaných do nákupu mediálního prostoru. Rázem byste dávali feečko i na umyté nádobí. Feečko je mnohem lepším způsobem, jak může mediální agentura vydělat, ale i tak má svoje nevýhody.

Pokud jde o objemové fee, nevýhody vycházejí ze špatného předpokladu – náročnost práce na klientovi je přímo úměrná utraceným rozpočtům na mediální prostor. Svět díkybohu není takhle jednoduchý. Je to stejné jako výměna kol u dvou různých aut – proč byste s dražším za výměnu platili více, když má to staré a levné kola skoro zarezlá?

Mediální byznys se musí posunout

Měli bychom si začít opět věřit. Pokud si člověk váží svojí práce, nechá si za ní taky zaplatit. To ho motivuje k dalšímu zlepšování, vzdělávání se. Feečko je prostě nepostradatelnou součástí. Stejně tak ale nesmí chybět pravidelná optimalizace. Klient se mění, mediálka se mění, trh se mění ještě víc – proč by měly být cenové podmínky pořád stejné.

Přemýšlí také někdo nad výhodností dlouhodobé spolupráce s klientem? Jsme všichni oukej s fluktuací klientů, kteří se v mediálkách střídají, jak holky v kabinkách v Palladiu? Tričko osahat, vyzkoušet a pohodit. Daniel Köppl v jednom ze svých editorialů v MaMu (7/2010) citoval zadavatele, který se účastnil diskuze na mediálním kongresu ve Frankfurtu:

“Proč mám být dlouhodobě zákazníkem jedné mediální agentury nebo média, když mi ani jeden z nich není schopný nabídnout podmínky, které se budou s délkou kontraktu zlepšovat? Logicky mě pak přivádí na cestu migrace, protože všude jako nový klient dostanu lepší podmínky”.

Pokud by mediálky do podobného vlaku nastoupili, možná by znovu nabyly ztraceného sebevědomí a řekli si, jakou cenu má jejich práce. Možná by se pak podařilo vybudovat hodnotný pracovní vztah postavený na důvěře – ten totiž kampaním prospívá. Pak bychom si mohli začít věřit i s médii, která dnes navštěvují klienty agentur bez jejich vědomí a myslí si, že je to vlastně produktivní.

Stejně jako by mediálky měly začít uvažovat nad důvodem svojí existence, i média a medizastupitelství by měli najít cestu, jak dělat svou práci lépe (první a druhé 3 doporučení pro efektivnější prodej reklamy).

Aktualizace:

S časem se zlepšující podmínky spolupráce klienta a agentury nejsou o zlevňování práce agentury. Z podstaty byznysu není takováto sleva možná, protože se do ní promítají náklady agentury – ty stoupají a není možné na práci prodělávat. Cílem je zajistit stav, který bude výhodný pro obě strany. Může jít třeba o výhodné využití služeb, které se nachází na okraji spektra služeb mediálky – nadstandardní mediální výzkumy, vzdělávání apod.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..