Mají kampaně v sociálních médiích plánovat mediální agentury?

8. 3. 2010 | Internet a sociální média | Žádné komentáře

Potřebujete kampaň v sociálních sítích? Poptejte mediální agenturu. Dnes jsou už téměř všechny schopny reklamu na sociální síť umístit. Bavme se radši o jen Facebooku. A neřešme efektivitu a smysluplnost pro konkrétní zadání. Pokládám otázku. Mají kampaně v sociálních médiích opravdu plánovat mediální agentury?

Odpověď úplně jasná není. Agentury samozřejmě mají nárok sociální kampaně plánovat, nikdo to totiž pořádně neumí a většina case studies není aplikovatelná na velikost a možnosti většiny místních značek. Pořád se točíme kolem toho, co si myslíme, že by mohlo fungovat, ale čísel je pořád málo.

Kampaně v sociální síti

Neznamená to ale, že se to kdokoliv nemůže učit. Přestaňme nejdřív říkat, že plánujeme „kampaň v sociální síti“. Sousloví „plánovat kampaň“ v médiu, které je založeno alespoň na minimální úrovni dlouhodobé komunikace a diskuze, je blbost. Plánovat kampaně jde na internetu obecně, nicméně jsem pro to, aby i tam byly součástí širšího komunikačního záměru.

Stejně tak zapomínáme na stanovení měřitelných cílů. Opět platí, že na to zapomínáme i v případě „internetových kampaní“.

Víme, jak na sociální média?

Čekáte-li návod, jak se stát úspěšným sociálním marketérem, budete zklamáni. Není-li k dispozici dostatek zkušeností pro využití konkrétního média, musíme přistoupit k trochu jinému postupu. Sociální média je třeba nejdřív pochopit. Pochopit, co mají navíc oproti klasickým (terciárním) médiím, jak fungují, jak se v nich lidé chovají.

Pak to chce jen trochu citu, pár zahraničních zdrojů, které odkryjí přehlédnutelné. Nejlepší cestou, jak docílit poznání média, je dané médium používat a nezaujatě pozorovat.

Řeknete-li ale klientovi, že vám ke správnému nastavení komunikace stačí dobrý nápad, empatie a sociální inteligence, vysměje se vám. Ne že by empatie a sociální inteligence nebyla výhodou, ale tradiční klient po vás bude chtít čísla.

Proč plánovat a proč ne

Říkáte si, proč se mediální agentury hrnou na neorané pole, když mají v ostatních médiích pevnou pozici? Je to hype, je to trendy. Každá mediální agentura má svoje digitální oddělení. To už není novinka. Specializace některých pozic na sociální média, mobilní marketing a další vychytávky už o něčem svědčí.

Mediální agentury sedí na rozpočtech velkých zadavatelů a moc dobře si uvědomují, že se jim postupně bude část rozpočtů odlévat.

To, s čím mají ale mediální agentury problém, je výdělečnost. Nemluvím o tom, že je problém říct „kliente, dej mi 50k a dostaneš Facebook stránku“. Chybí mi tam dlouhodobost konceptu. Ano, stránku i speciální projekty je v rámci Facebooku možné živit FB reklamou, na kterou lze přidat oblíbené feečko, správou nebo produkcí za provizi.

Nemám dostatečný přehled o tom, jak to která agentura dělá. Ale logika mi říká to nemůže fungovat. Z reklamy na FB (natož na jiných sociálních sítích) nedostanete agenturní objemové bonusy a agentury se bojí říct si o peníze za svojí práci (agency fee placené klientem). Pravda, využijete-li služeb mediazastupitelství ARBOinteractive, agenturní provizi nově dostanete (ale za jakou cenu?).

Mediálky musí z něčeho žít a sociání sítě jsou žroutem nejen volného, ale i pracovního času.

Mohou mít mediálky nějakou výhodu?

Budu-li vycházet ze současného stavu, mohou. Stejně jako v situaci, kdy vznikaly speciální online agentury pro správu a plánování pouze internetových kampaní, je argumentem mediální fullservice. Ale i specializace má samozřejmě něco do sebe.

Většina velkých mediálních agentur nebude mít čas na minianalýzky pohybu vašich zákazníků na webu, na detailní optimalizaci paid search kampaní atd. Uznávám, že zrovna webanalytika je pro některé specifické segmenty opravdu základem. Malá digitální agentura bude v tuhle chvíli k nezaplacení.

Řešením je kooperace subjektů, ale to je Atlantida. Ve chvíli, kdy není přesně vymezeno, co kdo bude dělat, to fungovat nebude. Každý přece potřebuje vydělat. Zkuste si jenom představit, když se vám digitální kreativka začne plést do plánování.

Druhou výhodou mohou být výzkumy. Výzkumy jsou většinou nejdražší položkou v rozpočtu mediální agentury (nepočítám-li platy). Mediální výzkumy jsou nákladné a zaplatí je pouze agentury, které je využívají pro větší množství klientů.

Měření a data ze sociálních sítí? Asi není problém, aby si to zadavatel připravil in-house třeba s využitím produktů Omniture. Ale co se týká čísel, nejsme ještě moc daleko.

Až dojde na tendr…

Mediálky budou mít vždycky výhodu ve chvíli, kdy půjde o strategický náhled na součinnost všech mediatypů. Půjde-li jen o online byznys, pozvěte do tendru mediálku a pak mi napište, jestli se mýlím nebo ne.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..