Internetová reklama, ochrana soukromí a způsoby, jakými lze sledovat uživatele

11. 5. 2014 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Internetová reklama je čím dál více postavená na datech a automatizaci. Při cílení, zvláště pak behaviorálním, se využívá velké množství data, které jsou nejčastěji sbíraná s pomocí cookies. Jenže cookies nejsou úplně top technologií a často způsobují spoustu problémů. Teď mluvím o straně reklamních agentur a médií. A protože se ani lidem nelíbí, že o nich třetí strany shromažďují údaje, dochází k regulaci.

Tato regulace je postavena na faktu, že i data, která nejsou klasifikována jako osobní, mohou vést k identifikaci osoby. Zneužití dat na osobní úrovni nejsou tak častá, a pokud k nim dojde na úrovni reklamních systémů, nejspíše budou data zneužita opět jen k reklamě. Ale tím to nechci ještě více zjednodušovat.

Cookies zkrátka zvoní hrana. Kdo si myslí, že mají regulátoři a samotní uživatelé o starost míň, mýlí se. Internet prostě sledování uživatelů potřebuje, ať se nám to líbí, nebo ne. A nejde jen o užitečné funkce, které nám např. cookies přinášejí, ale i o internetový byznys – od reklamy, který zatím jediným ověřeným způsobem, jak vydělat na obsahu, přes analytiku, internetové obchody a další. Troufám si říct, že většina z těchto aktivit je uživatelům internetu spíše prospěšná. A i nutná – proto budou vždy novější technologie využívané dříve, než dojde k jejich regulaci.

Co ale vidím jako nutnost je možnost získat informace o tom, kdo mě jako uživatele sleduje a jakým způsobem. Provozovatelé reklamních systémů mi nesmí lhát a měli by mi dát možnost vyloučit mé data z databáze. Je to i pro jejich dobro. I když se teď sbírají všechna data, co se hýbou, časem začne být důležitá i jejich čistota. Problém je v tom, že většina lidí neví, jak to zjistit a troufnu si říct, že je to i nezajímá.

Takže ať už si provozovatelé reklamních systémů sbírají data skrz cookies, supercookies nebo identifikují zařízení díky device fingerprintingu, měli by to dělat bezpečně a transparentně. Stejně to nakonec dopadne tak, že budeme svá data dávat výměnou za výhodu, které nám služby na internetu přináší. Už nyní to děláme (od e-mailu na Seznamu po Google Drive). Tím ale diskuze nekončí, je velmi pravděpodobné, že se podobný princip přesune i do reálného světa (viz poslední video v prezentaci). Pak bude otázek ještě více.

– –

Tolik ve stručnosti a ve zjednodušené verzi hodinová prezentace. Uvnitř rozebírám zmiňovaná témata více do hloubky, je tam i hodně odkazů a zdrojů, určitě vám pomůžou rozšířit si obzory. A děkuju Pavlovi Schambergerovi za podklady, konzultace a odkazy na zdroje, na kterých tahle prezentace stojí.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..