Kdo by měl spravovat sociální média?

17. 10. 2010 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

V LinkedIn skupině Social Media Academy jsem publikoval otázku: Kdo vydělá na sociálních médiích? Mým záměrem bylo zjistit, která z agentur (nebo zadavatel) má větší předpoklady pro správu sociálních médiích. Na trhu je totiž momentálně hrozný zmatek. Psal jsem o tom už v článku o agenturách, sociálních médiích a jak způsobech, za ně platit. K diskuzi bohužel nedošlo, ale výsledky ankety mám.

Social Media Ninja (lego)

[img credits: Jonathan Beard]

]Anketu vyplnilo celkem 69 respondentů s tím, že jsem klasicky nastavil vyřazovací otázku. Zajímalo mě, co si o správě sociálních médií myslí hlavně lidí z agentury, marketingových oddělení, co si myslí profesionálové. Tím se počet zmenšil na 46 (opět připomínám, že zapomeňte na reprezentativitu a i procenta berte s rezervou. Pokud máte po ruce kalkulačku, zjistíte, že pokud jsou někde 2% respondentů, obvykle máme jednoho člověka).

Graf Zaměstnání podle typu marketingové firmy

K mému překvapení se jednalo převážně o specialisty na volné noze a lidé z marketingových oddělení firem.

Graf Kdo by měl spravovat sociální média?

Z výsledků ankety vyplývá, že by se o sociální média měla starat hlavně firma, poté PR nebo specializovaná internetová agentura.

Jsem obecně zastánce mediálních agentur, to asi tušíte. Na druhou stranu jsem vůči nim hodně kritický a snažím se měnit jejich přístup k plánování nových médií. Kde jsou mediálky? 5% respondentů? Pokud si dáte oba grafy dohromady, zjistíte, že i lidé pracující v mediálkách museli hlasovat pro jiný typ organizace.

Sociální média pod taktovkou firmy

Správa sociálních médií v rukou firmy má logiku. Řeší se značka, řeší se podstata byznysu, řeší se zákaznický servis nebo vztah s komunitou. Mediální agentura by musela mít o všech těchto specifikách přehled.

Může za všechno charakter média?

Když jsem přemýšlel nad dnešním článkem, nesmířil jsem pouze s předchozím vysvětlením. Podle všeho může za tento posun charakter nových médií.

Ta tradiční jsou na firmu navázána spíše nepřímo. Máme-li kampaň v televizi, na základě poznatků se snažíme připravit komunikaci se specifickým marketingovým očekáváním – lidé budou nějak reagovat (měníme povědomí, rozšiřujeme informaci). Přímou návaznost jsme ale schopni zjistit je zřídkakdy.

U nových médií můžeme jít podstatně blíže k jádru podnikání. Nová média svým charakterem umožňují řešit nejenom marketingové požadavky, ale zákaznický servis, výzkum, vývoj produktů, PR atd.  V nových médiích máme možnost měřit jejich přímý vliv na byznys. Vliv tradičních médií je podle teorie médií dlouhodobý a nepřímý. Jak je to s těmi novými?

Nová média zároveň přinesla zrovnoprávnění na úrovni tvorby obsahu médií – každý, kdo má přístup na internet, dnes může napsat článek. Podobná rovnoprávnost se objevuje i v nákupu reklamy. Tu si dnes může pořídit téměř kdokoliv. Prodej reklamy v tradičních médiích je přizpůsoben spíše pro mediální agentury – nákup “napřímo” je velmi často nevýhodný.

Jaká tedy bude role mediálky?

Pokud chtějí mediálky vydělat na nových médiích (to platí nejen sociální média, ale i internet), musí si, stejně jako u těch tradičních, najít přidanou hodnotu. Mediálka může fungovat jako poradce, jako synchronizátor všech mediálních aktivit. Sociální média musí jít ruku v ruce s ostatními médii. A mediální agentura musí mít knowhow – média, ať už nová nebo tradiční, jsou pořád média.

Situace na trhu je taková zvláštní. Sociální média obhospodařuje každý, kdo si umí založit Facebook účet a půl roku sdílí na Twitteru odkazy na svoje blogposty. Některé agentury se už chytají, některé zůstaly u založení zmíněného účtu. Nikdo moc nechce spolupracovat.

I tak se ale trh posouvá – řada je teď ale na firmách. Chce to změnit způsob myšlení a dostat se alespoň na úroveň agentur. Možná je třeba najmout specialistu, který bude sociální média koordinovat uvnitř firmy. Inspirujte se prezentací o tom, jak se nespálit při výběru těch správných lidí a dejte vědět v komentářích, co si o správě sociálních médií myslíte vy.

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..