Facebook ovládne Místa

19. 8. 2010 | Internet a sociální média | 4 komentáře(ů)

Facebook v noci spustil dlouho očekávanou aplikaci Places, tedy Místa. Facebook tak sociální síti přidává další rozměr. Pokud patříte mezi uživatele Foursquare nebo Gowally, víte o čem mluvím. Obě služby mají potenciál díky své užitečnosti – tu však nelítostně potlačoval malý počet uživatelů.

Location-based services byly zatím jenom rychle rozvíjejícím se segmentem. Se vstupem Facebooku a jeho uživatelskou základnou se ale rázem stanou masovou záležitostí. Otázkou je, jak rychle uživatele pochopí, k čemu Místa slouží.

Aplikace Facebook Místa

Co jsou location-based služby (LBS)?

Location-based služby jsou služby spojené se sdílením polohy uživatele. Jsou nejčastěji spjaté s aplikacemi v mobilních telefonech. Uživatelé mají možnost sdílet svou polohu se svými kontakty, zároveň jde o praktický zdroj informací o místech kolem vás a třeba i speciálních nabídkách, které můžete v okolí získat. Mezi nejznámější LBS aplikace patří Foursquare, Gowalla a teď už i Facebook.

Jaká budou Facebook místa

Jednou ze zásadních otázek bylo, jak bude probíhat přihlašování do míst. Klasický check-in, tedy manuální přihlášení se v konkrétním místě, není jedinou variatnou. Ale Facebook si jej vybral. Hned při “čeknutí” budete mít možnost vybrat si, zda svou polohu sdílet nebo ne.

Pokud se přihlásíte v konkrétním místě, můžete otagovat přátelé, kteří jsou s vámi. Tagování probíhá v podstatě stejně jako v případě fotografií. Facebook na tuto funkci upozorňuje neustále dokola – zjevně půjde o jednu z mála motivací, jak používání služby naučit uživatelé, kteří s LBS zatím nepřišli do styku.

Facebook Places: iPhone aplikace

Informace o čeknutí a o dalších lidech, které se na místě nachází, se bude zobrazovat v novém formátu Stránek pro Facebook Místa. Majitelé a provozovatelé určitě budou chtít data o tom, kdo k nim chodí a Facebook si je toho určitě vědom. Jedním ze zdrojů příjmů se můžou stát například rozšířené statistiky o návštěvnosti.

A je to bezpečné?

Při spouštění nových aplikací na Facebooku jsou všichni nejdříve deset minut veselí a pak se nadšení pohasne – řeší se soukromí. Facebook přidal celý řádek, ve kterém si můžete nastavit, zda chcete být otagování, kdo všechno to může vidět. Aplikaci si můžete i deaktivovat.

Facebook Místa: Nastavení soukromí

Kdy se čeknete vy?

Nikoho nepřekvapí aktuální nedostupnost Míst v ČR. Zatím je služba dostupná v USA a pouze přes iPhone aplikaci nebo adresu touch.facebook.com s tím, že musíte mít prohlížeč, který podporuje HTML5. Vzhledem k potenciálu, který služba má, to snad nebude trvat dlouho.

Tagování přítel v aplikace iPhone Facebook Places

Facebook Místa mají i komerční potenciál – stejně jako ve Foursquare budete moct získat speciální nabídku (Special) za přihlášení se v konkrétním místě. Jak dlouho to ale bude trvat? Když vezmeme v úvahu, že Foursquare už má kus cesty za sebou, nebude to jednoduché.

Potenciálními rozšířeními služby mohou být obsahové vrstvy (jako u Foursquare), které propojí Místa s dalším obsahem například Facebook stránek. Určitě bude zajímavé sledovat, zda dojde k propojení s technologií Open Graph tak, aby se Facebook Places dostali mimo samotný Facebook. Třeba Yelp – web, ktrý je plný recenzí různých podniků – nebo nový český start-up Scuk.cz.

Places budou mít své API (prostředí pro programování aplikací), které budou moc využívat i další aplikace. ReadWriteWeb navrhoval například propojení s To-Do aplikacemi, do kterých si uložíte třeba, že v sámošce musíte koupit mléko. A znáte RememberTheMilk.com?

Jaké další propojení Facebook Places  si dovede představit?

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

4 Komentáře

  1. Michal Acler

    Diky za rychly shrnujici clanek :) Mozna jeste doplnim, ze FB na Places bude spolupracovat s Foursquare, Gowallou, Yelpem a Booyah, coz je imo docela zasadni vec.

    Odpovědět
    • Honza Páv

      Ou, to jsem v tý rychlosti nezmínil – dík!

  2. Marek Bačo

    Hezke shrnuti, Honzo… za me jen 3 poznamky:
    – LBS je zlo! ;) (znas me, to je muj minoritni nazor), nicmene teprve s FB to dostane ty spravne grady. A jakmile se do toho pusti marketing, vsichni vime jak to odpadne. Tech moznosti tam je, takze to pujde vyuzit jedna radost
    – 4SQ a Gowalla si spolupraci s FB mozna kope hrob (a mozna ne). Byt bude FB nyni „agregator“ LBS sluzeb, potom je imho prevalcuje, ale v tomhle se muzu mylit, nicmene sam sem zvedavy na vyvoj
    – cesky start-up pana Cuketky je SCUK.cz nikoli Zcuk

    Odpovědět
  3. Honza Páv

    Máro, mám-li být upřímný, doufám, že ze mě @cuketka udělá salát :) asi bych si to měl občas po sobě přečíst – ano, je to scuk.cz a jdu to opravit :)

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..