Komunity se tvoří zevnitř: O smyslu, tvorbě značek a HR

25. 6. 2013 | Marketing a reklama | Žádné komentáře

Na tenhle článek se chystám už dost dlouho. Myslel jsem si, jak bude objevný, ale dneska na konferenci Brand Mixer jsem zjistil, že o problematice zapojování zaměstnanců do marketingové komunikace a tvorby značky už přemýšlí lidí víc.

Původně měl být tenhle článek o budování komunit v sociálních médiích. My marketéři si myslíme, že jsou komunity prospěšné. Proto se snažíme dát značce nějakou náplň a počítáme s tím, že se s ní zákazník-spotřebitel ztotožní. Pak ale přijdeme na to, že se to úplně nedaří, a pokud nejste lovebrand, moc lidí vám na Facebooku nefandí.

redbull

Přemýšlel jsem, kde je problém. Proč mají kolem sebe některé značky komunity a jiné ne?

Našel jsem si pro vysvětlení paralelu u nevládek. Ti mají stoupence, dobrovolníky, kteří investují svůj čas do aktivit organizace. A proč? Dává jim to smysl, protože společně s nevládkou mají společnou vizi.

V té poslední větě jsou dva důležité poznatky.

Dává to smysl

Kolikrát už jsme v kontextu svobody v práci slyšeli, že aby byl člověk v práci spokojený, musí mu dávat smysl. Pak pro firmu nepracuje, ale dýchá. Sdílí hodnoty. Hodnoty firmy jsou postavené na vizi a smyslu, který firma svou existencí naplňuje.

V mé paralele hrají dobrovolníci zákazníky. Zákazníci také nejsou součástí firmy a všichni marketéři by si přáli, aby značce věnovali svůj čas. Co jiného po nich chceme ve všech těch soutěžích o „nejhezčí rodinné foto“, „nejstylovější účes“ nebo „nejchutnější recept“. Chceme, aby se místo rodině a koníčkům věnovali značce.

Budou to dělat, pokud jim aktivita spojená se značkou nebude dávat nějaký smysl?

Společně s..

Druhý poznatek je pak o mostu, který by měl existovat mezi lidmi, kteří značku tvoří nebo pracují, a těmi, kteří jsou jejími spotřebiteli. Marketéři, ruku na srdce. Kdo z vás se někdy účastnil spotřebitelských soutěží? Že vám občas přijdou nudné a nesmyslné? Neříkejte mi, že má vystřihování části obalů jiný smysl než zvýšení prodejů.

Mezi těmito dvěma skupinami lidí by měla panovat shoda. Měli by společně sdílet hodnoty a smysl značky.

Zpět k Brand Mixeru

Dnes jsem seděl v budově staré čistírny vod v Bubenči s lidmi, jejichž pracovní náplní je buď tvorba značek nebo zajišťování spokojenosti zaměstnanců (HR = Human Relations, jak jsem se naučil od Skondra). Tihle lidi z firem různých velikostí a zaměření už to, nad čím jsem půl roku tiše přemýšlel, ví a já jsem za to rád.

V budování značky neexistuje „my a oni“. Úspěšné značky se totiž budují jak navenek, tak uvnitř. Ideálně v rámci jednoho procesu. A je jedno, jestli pro vás pracuje lidí deset, nebo deset tisíc.

Jsou to kecy? Nebo na tom něco je?

Odebírejte Workflow newsletter

Řídit a rozvíjet firmu a přitom zůstat v obraze je někdy nad lidské síly. A přesně to řeší Workflow.ooo newsletter.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..